Yhdysvaltain Stardust-luotain on pitkän matkansa ratoksi aloittanut tuliaisten keruun, vaikka se kohtaa matkansa päätavoitteen, komeetta Wild-2:n vasta vuoden 2004 alussa. Nyt luotain ottaa talteen tähtienvälistä pölyä, joka on peräisin parhaillaan loistavista tähdistä. Vuoden 2006 alussa luotain tuo saaliinsa Maahan.

Kirkkaana yönä voi nähdä Linnunrataa varjostavat tummat alueet. Alueet ovat täynnä tähtienvälistä pölyä, joka estää meitä näkemästä kaukaisia tähtiä. Juuri tällaista pölyä Stardust kerää, selittää Washingtonin yliopiston tutkija Don Brownlee Nasan tiedotteessa. Brownlee odottaa löytävänsä paljon hiiltä tähtienvälisestä aineesta. Tämä hiili on saattanut osallistua elämän syntymiseen maapallolla yhdessä muiden - esimerkiksi komeettojen tuomien – hiiliyhdisteiden kanssa.

Wild-2:n ohittaessaan Stardust vaihtaa keräintä ja ottaa talteen komeetan pölyä. Pöly tarttuu äärimmäisen keveään ja huokoiseen aerogeeliin, josta kerrottiin Tiede 2000 –lehden numerossa 1/2000. Stardustin lentoreitti ja tämänhetkinen sijainti näkyvät luotaimen karttasivulla.