Susi suuttuu, jos kaikki herkut menevät kaverille. Kuva: Timo Aalto

Sudet loukkaantuivat kokeessa koiriakin verisemmin, jos parhaat herkut menivät aina muille.

Apinat alkavat käyttäytymiskokeissa raivota, jos ne eivät saa samanarvoisia namipaloja kuin toverinsa. Koirat eivät suostu jatkamaan koetta, jos kaveri vetää aina pidemmän korren.

Nyt sama on havaittu susilla. Tämä todistaa, että koirien taju tasa-arvosta ei ole ihmisen kasvatuksen tulosta, vaan periytyy kaukaa evoluutiosta.

Wienin eläinlääketieteellisen yliopiston tutkijat laittoivat sudet ja koirat vuorotellen kahteen testiin.

Ensimmäisessä kokeessa eläimen piti painaa nappia saadakseen herkun. Kävikin vain niin, että herkku meni aina kaverille ja napinpainaja jäi ilman. Sekä sudet että koirat turhautuivat tähän pian.

Toisessa kokeessa napin painamisesta liikeni herkku molemmille, mutta kaveri sai laadukkaamman herkun. Tämäkin kävi suden luonnon päälle. Eläimet eivät suostuneet enää jatkamaan koetta.

Kiintoisaa kyllä, kun eläimet laitettiin yksin napin äärelle, niitä ei niin haitannut, vaikka ne eivät painalluksella saaneetkaan herkkua.

”Ne kieltäytyivät yhteistyöstä silloin, kun toinen sai jotain mutta ne itse jäivät ilman”, sanoo Friederike Range, yksi tutkijoista.

Koe todistaa myös ensimmäistä kertaa, että koiria ja susia häiritsee sekin, jos toinen saa laadukkaamman herkun.

”Niillä on selvästi käsitys epäoikeudenmukaisuudesta”, sanoo Jennifer Essler, toinen kokeen tekijöistä.

Sudet loukkaantuivat vielä huomattavasti verisemmin kuin koirat. Niitä piti käskyttää paljon enemmän, jotta ne suostuivat taas jatkamaan koetta pahoitettuaan mielensä.

Epäoikeudenmukaisesti kohdellut sudet myös välttelivät ihmisiä kokeen jälkeen enemmän kuin koirat.

Tutkimuksen julkaisi Current Biology.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.