Pienen pulsarin säteilemät radioaallot voi havaita Maasta.

Tähtipari puoltaa Einsteinin teoriaa painovoimasta.

Lähes 7000 valovuoden päässä sijaitseva tähtipari toimii painovoimateorioiden kosmisena laboratoriona. Nyt fyysikkojen havainnot kaksikosta asettuivat tukemaan Albert Einsteinin lähes sata vuotta sitten esittämää yleistä suhteellisuusteoriaa kilpailevien gravitaatiokäsitysten sijasta.

Tutkijat olettavat, että tietyissä äärioloissa, kuten kvanttimaailmassa, Einsteinin malli ei päde. Siksi etsitäänkin teoriaa, joka saattaisi yleisen suhteellisuusteorian ja kvanttimekaniikan sopusointuun.

Vastikään löydetty tähtipari pisti erilaiset gravitaatioteoriat tähän mennessä tiukimpaan kokeeseensa. Kaksikko koostuu massiivisesta pyörivästä neutronitähdestä eli pulsarista sekä valkoisesta kääpiöstä, jotka kiertävät toinen toistaan. Järjestelmässä tähtien kiertoradat lähenevät toisiaan, ja samalla sinkoutuu ulos energiaa gravitaatioaaltoina. Tämän määrä saadaan selville, kun mitataan tarkoin pulsarin lähettämiä radioaaltoja pitkän ajan kuluessa.

Tutkijat ovat olettaneet, että järjestelmän äärimmäisissä oloissa yleinen suhteellisuusteoria ei pystyisi ennustamaan oikein gravitaatioaaltojen suuruutta ja siten kiertoratojen lähenemistä. Kilpailevat teoriat oletettiin tarkemmiksi. Toisin kuitenkin kävi.

"Einsteinin ennusteet pitivät hyvin kutinsa", sanoo Paulo Freire radioastronomiaan keskittyvästä Max Planck -instituutista.

Tutkimuksesta on apua, kun fyysikot pyrkivät vastaisuudessa havaitsemaan suoraan gravitaatioaaltoja. Tämä on hyvin vaikeaa, sillä gravitaatiosäteily peittyy helposti ilmaisimien kohinaan.

Kansainvälisenä yhteistyönä tehdyn tutkimuksen julkaisi Science.