Tämän vuoden nobelistien mallieläimenä toiminut sukkulamato (Caenorhabditis elegans) vanhenee kuin ihminen. Sen lihakset surkastuvat ja vyötärö turpoaa aivan kuten keski-ikäisillä, raportoivat New Jerseyssä sijaitsevan Rutgersin yliopiston tutkijat Nature –lehdessä.

Ihmisillä sarkopenia eli lihaskato yleistyy iän myötä. Yhdysvaltalaistutkijat seurasivat pikkuruisen madon elinkaarta askel askeleelta ja yllättyivät, että se menettää samalla lailla lihaksia ja voimia. Tarkempi analyysi paljasti, että eräs solun viestinviejä, kinaasi-entsyymi, on keskeisessä roolissa, kun lihas¨solut kuihtuvat.

“Kun löydämme kaikki avainmolekyylit sukkulamadolta, voimme paikallistaa vastaavat geenit ihmiseltä”, sanoo apulaisprofessori Monica Driscoll yliopiston uutistiedotteessa.

Tutkijoita odotti toinen yllätys, kun he kurkistivat keski-ikäistyvän madon keskushermostoon. Toisin kuin ihmisellä se oli tässä vaiheessa vielä lähes koskematon.

Pilkunkokoinen ja läpinäkyvä sukkulamato on yleinen koe-eläin laboratorioissa. Lyhytikäisen madon genomi tunnetaan hyvin, joten sen vanhenemista on helppo tutkia.