Kuvapörssi.

Pitkäikäisillä on muita runsaammin geenejä, jotka puskuroivat tautigeenien vaikutuksia.

Jotkut meistä elää porskuttavat jopa yli satavuotiaiksi, vaikka kantavat perimässään yhtä paljon – ja usein jopa enemmän – sairauksille altistavia geenejä kuin muut. Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan pitkään ikään siivittävät suojageenit, jotka vaimentavat haitallisten geenien vaikutuksia.

"Päättelimme, että tervaskannoilla täytyy olla jokin geneettinen puskuri, joka suojaa sairauksilta", sanoo professori Aviv Bergman newyorkilaisen Yeshiva –yliopiston tiedotteessa.

Testatakseen teoriaansa tutkijat värväsivät 305 yli 95-vuotiasta aškenaasijuutalaista verrokkeineen geenitutkimukseen, jossa analysoitiin 66 ikääntymiseen kietoutuvaa geenimerkkiä. Myös supervanhusten 430 lasta tutkittiin.

Kuten odotettua, vanhimmilla kokelailla oli haitallisia geenejä vähintään yhtä runsaasti kuin nuoremmilla, mutta vastaavasti myös muita enemmän "pitkäikäisyysgeenejä". Bergmanin mukaan tautigeenit eivät koidu kantajansa ennenaikaiseksi kohtaloksi juuri näiden suojaavien geenien ansiosta.

Mikäli jokin yksittäinen pitkäikäisyysgeeni osoittautuu puskuriksi montaa haittageeniä vastaan, sitä voitaisiin matkia lääkkeellä, tutkijat puntaroivat.

Tutkimuksen julkaisee PLoS Computational Biology.