Joka kymmenes suomalainen kantaa geenimuunnosta, joka herkistää hänet verenpainetaudille, kertoo tuore suomalaistutkimus. Suolageeni on verenpainepotilailla kolme kertaa yleisempi kuin muulla väestöllä. Sama geeni saattaa selittää, miksi lakritsi nostaa joillakin verenpainetta. Helsingin yliopiston sisätautiopin professorin Kimmo Kontulan johtama työryhmä raportoi tuloksistaan BMC Medical Genetics-verkkojulkaisussa.

Tutkijat keräsivät aluksi geeninäytteet 27:ltä verenpainepotilaalta. Kaikilla paineen syynä oli suolahormonin, aldosteronin ja sen säätelijän reniinin toimintahäiriö. Normaalisti ne ohjaavat suolan erittymistä virtsaan ja siten suolan määrää elimistössä. Suolaherkillä aldosteroni ja reniini matelevat. Hormonihäiriö selittyy ENac-geenillä, jonka tietty muunnos tekee ihmisestä ”suolaimurin”. Mutaation yleisyys paljastui, kun 27:n potilaan geeninäytteitä verrattiin 347:ään muuhun verenpainepotilaaseen, 175:ään tervepaineiseen mieheen ja 301:en verenluovuttajan näytteeseen. Suolaherkkä geeni selitti noin 9 prosenttia verenpainetapauksista. Saman aldosteroni-reniini-järjestelmän kautta välittyvät myös lakritsin vaikutukset.

ENacin tai sen säätelijäproteiinien mutaatiot ovat todennäköisesti vain jäävuoren huippu. Lääkäripäivillä tammikuussa puhunut Kimmo Kontula arvioi, että suolageenejä on useita.

Lisää suolan vaikutuksista voit lukea täältä.