Mikrobit auttavat sulattelemaan.

Evoluutio opetti pitämään hyvänä mikrobiapulaisia.

Ihmisten ja muiden eläinten elimistö valikoi aktiivisesti suolistomikrobit, joista niille on hyötyä, ja ruokkii niitä erittämillään ravinteilla. Tähän tulokseen päätyivät Oxfordin yliopiston tutkijat, kun he selvittivät tietokonemallilla mikrobien ja suoliston pintasolukon vuorovaikutusta evoluution aikana.

Malli näytti toteen, että hyödylliset ja hitaasti kasvavat mikrobit katoavat nopeasti, mikäli ne eivät saa apua isäntänsä suoliston eritteiltä, jotka suosivat hyötybakteereja haitallisten sijasta.

Isäntäelimistölle koituu myös vähän kustannuksia suosinnasta. Hyötybakteerien elättämiseksi tarvitsee tuottaa vain vähän eritteitä.

"Tutkimus myös osoitti, että ravinteet tehoavat paremmin, jos niitä luovuttaa pintasolukko sen sijaan, että ne tulisivat suolistoon ruoan mukana", sanoo professori Kevin Foster.

Tutkijat kuvaavat suolistoa sota-alueeksi, jossa monenlaiset bakteerit taistelevat elämästä ja kuolemasta. Suoliston eritteiden pienellä avustuksella hyötybakteerit pärjäävät taistelussa ja valtaavat elintilaa.

Suolistomikrobeista on ihmisille monenlaista hyötyä taudinaiheuttajien torjunnasta ruoansulatukseen. Yhteiselon kehittymisestä evoluution aikana on kuitenkin ollut vähän tietoa.

Tutkimuksen julkaisi PLOS Biology.