Foresail-1-satelliittia asennettiin lähetyslaatikkoon Aalto-yliopistossa keväällä. Kuva: Aalto-yliopisto

Tärkein satelliitin laite on nimeltään Pate.

Suomalainen tiedesatelliitti Foresail-1 lähetetään avaruuteen tämänhetkisen tiedon mukaan tänään 25. toukokuuta kello 21.25 Suomen aikaa.

Satelliitin vie avaruuteen Space X -yrityksen Falcon-9-kantoraketti. Samalla raketilla lähtee avaruuteen useita muitakin piensatelliitteja.

Lähtö voi viivästyä sääolojen tai teknisten pulmien vuoksi.

Foresail-1 on ensimmäinen kotimainen varta vasten tutkimuksiin avaruuteen lähetettävä laite.

Satelliitti on kehitetty Suomen Akatemian Kestävän avaruustieteen ja -tekniikan huippuyksikössä. Yksikkö aikoo lähettää lähivuosina kolme Foresail-satelliittia, joista keskiviikkona on siis vuorossa ensimmäinen.

Satelliittihanketta vetää Aalto-yliopiston apulaisprofessori Jaan Praks. Praks on vastuussa satelliitin rakentamisesta ja toiminnasta.

Neljän kilogramman painoisessa Foresail-1:ssä on parikymmentä erilaista osaa ja järjestelmää, vähän laskentavasta riippuen.

Tärkein satelliitin avaruuteen viemä laite on nimeltään Pate. Se kerää tietoa maata ympäröivistä säteilyvyöhykkeistä, sisemmästä ja ulommasta.

Sisemmällä vyöhykkeellä säteilevät pääosin protonit ja ulommalla elektronit. Tutkijoita kiinnostavat erityisesti elektronit.

”Emme tiedä varmasti, mihin säteilyvyöhykkeen elektronit katoavat”, kertoo Paten kehitystyötä johtanut professori

Rami Vainio.

”Oletus on, että putoavat kohti maata, mutta on myös mahdollista, että ne häviävät muilla tavoin.”

Säteilystä saatava tieto auttaa myös suunnittelemaan kestävämpiä satelliitteja.

Satelliitin Matti-magnetometri mittaa magneettikenttiä. Matti on vain prototyyppi, jonka tarkoituksena on luoda pohjaa seuraavalle tutkimussatelliitille.

Foresail-2 olisi tarkoitus lähettää avaruuteen vuonna 2024 huomattavasti korkeammalle radalle kuin Foresail-1. Sen tärkeimmäksi tutkimuslaitteeksi on valittu magneettikenttiä mittaava magnetometri.