Suomalaisilla on impulsiivisuudelle ja rikollisuudelle altistava geenivariantti, jota ei ole muilla etnisillä ryhmillä.

Vakavasti haitalliselle impulsiiviselle käyttäytymiselle altistava mutaatio on yleisempi suomalaisissa vankiloissa kuin muussa suomalaisessa väestössä, kävi ilmi Naturessa julkaistusta Kalifornian yliopiston San Diegon yksikön tutkijan John Kelsoen tutkimuksesta.

Mutaatio serotoniinireseptoria koodaavassa geenissä HTR2B paljastui, kun vaikeasti impulsiivisten suomalaisten rikollisten dna:ta verrattiin kontrolliryhmään.

Mutaatio esiintyy useammin väkivaltaisilla rikollisilla kuin verrokeilla. Se on suhteellisen yleinen suomalaisilla - yli prosentilla on tämä geenimuoto - mutta se näyttää puuttuvan kokonaan muilta etnisiltä ryhmiltä.

Tutkijat myös osoittivat, että hiiret joilta tämä geeni oli poistettu, käyttäytyivät impulsiivisesti. Tutkijat kuitenkin korostivat, että genetiikka on vain yksi impulsiivisen väkivallan tekijöistä. Altistaviin tekijöihin kuuluvat todennäköisesti myös sukupuoli, stressitaso sekä alkoholinkulutus.