Mammutin olkaluun pala professori Mikael Forteliuksen käsissä. Kuva: Veikko Sorsa

Olkaluun kappale oli unohtunut neljäksikymmeneksi vuodeksi autotalliin.

Neljäkymmentä vuotta sitten autotalliin unohtunut luu on Suomen tuorein mammuttilöytö.

Vuonna 1960 nuori biologian opiskelija löysi suurikokoisen luun perunapellosta Suomusjärven Salitun kylästä Etelä-Suomesta. Luu jäi vuosikymmeniksi unohduksiin autotalliin.

Professori emerita Marja Simonsuuri-Sorsa löysi luun uudelleen muuton yhteydessä ja otti sen syyskuun alussa mukaansa Suomalaisen Tiedeakatemian kokoukseen. Hän luovutti löytönsä paleontologian professori Mikael Forteliukselle. Fortelius on nyt varmistanut, että luu on
peräisin mammutin vasemmasta etujalasta.

Noin 25 sentin mittainen olkaluun kappale on Suomen kymmenes mammuttilöytö. Edellinen mammutin luu löytyi Vuosaaren satamasta ruoppaustöiden yhteydessä.

Luun ikä aiotaan määrittää radiohiilimenetelmällä Luonnontieteellisen keskusmuseon ajoituslaboratoriossa. Lisäksi Helsingin yliopiston geologian laitos tekee siitepöly- ja piileväanalyysit, joilla voidaan täsmentää ajoitusta ja arvioida millaisessa ympäristössä mammutti aikanaan eli. Geologian tutkimuskeskuksessa analysoidaan luussa kiinni oleva maa-aines.

Tutkimusten jälkeen luu päätyy Luonnontieteellisen keskusmuseon kokoelmiin. Se pääsee todennäköisesti esille Elämän historia -näyttelyyn, kun museon remontti on ohi ja uudet näyttelyt avataan vuonna 2008.