VTT:n tutkijat ovat yhdessä yhdysvaltalaiskollegojensa kanssa kehittäneet menetelmän, jolla voidaan tehokkaasti löytää ja tunnistaa syövän kasvua rajoittavia geenejä. Uuden tekniikan avulla löytyi aiemmin tuntematon syövänestogeenin, jonka mutaatiot voivat vauhdittaa eturauhassyövän leviämistä. Menetelmä on julkaistu Nature Genetics –lehdessä.

Uudella mikrosirupohjaisella tekniikalla voidaan yhdellä kokeella tunnistaa ihmisen kaikkien noin 25 000 geenin joukosta sellaiset, joissa on tapahtunut vaurio. Menetelmän teho perustuu kahden seulontamenetelmän yhdistämiseen: NMD-tekniikalla seulotaan geenejä, joissa on tapahtunut mutaatio ja CGH-tekniikalla seulotaan samoista näytteistä perimässä tapahtuneita dna:n muutoksia. Kun tulokset yhdistetään, pystytään hyvin tehokkaasti kartoittamaan syöpäsolujen perimästä sellaisia geenejä, joiden toiminta on kokonaan lakannut.

Uuden tekniikan avulla tutkijat löysivät virheitä syöpäsolujen EPHB2-geenissä. Geenin koodaamalla solukalvon reseptorilla on keskeinen rooli soluviestinnässä, jota tarvitaan mm. solujen erilaistumisessa, solujen liikkeessä ja kudosrakenteen ylläpidossa. Virheellisesti toimiva EPHB2-geeni saattaa aiheuttaa syövälle tyypillisen normaalin kudosrakenteen häiriön ja edesauttaa syöpäsolujen leviämistä ja etäpesäkkeiden muodostumista. Tutkimus avaa aivan uuden näkökulman syövän molekyylitason syntymekanismeihin, joiden tarkempi tuntemus on edellytys syövän hoidon kehittämiselle.

Eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpä. Syyt sen syntyyn ovat vielä monilta osin tuntemattomia, mutta vanhenemisen myötä eturauhassoluihin syntyvillä geenivirheillä uskotaan olevan suuri vaikutus. Syöpään liittyviä geenivirheitä esiintyy mm. syövänestogeeneissä. Niiden normaali toiminta pitää huolen siitä, että syöpäsolujen esiasteet hävitetään, eivätkä syöpäsolut pääse lisääntymään elimistössä. Ihmisen perimästä on tunnistettu parikymmentä tällaista geeniä.

KUVATEKSTI: Kuvassa näkyvä mikrosiru toimii tutkimuksessa työkaluna. Se sisältää tietoa tuhansista ihmisen geeneistä, ja sen avulla voidaan tutkia potilaan kasvainkudoksista mahdollisia geenivirheitä. Tieto tutkittavista geeneistä luetaan erityisellä lukulaitteella. Laite muodostaa sirusta kuvan, jossa punaisen ja vihreän värin suhde paljastaa tutkittavasta näytteestä geenivirheitä.