Tau Ceti on lähin Auringon kaltainen keltainen tähti. Sitä kiertää ilmeisesti kaksi planeettaa, jotka ovat niin sanotulla elämän vyöhykkeellä. Kuvituksessa etäisyydet eivät ole mittakaavassa. Ylempänä näkyy Tau Cetin planettakunta, alempana omaa Aurinkokuntaamme. Kuva: Fabo Feng

Planeetat löytyivät 12 valovuoden päästä Tau Ceti -tähteä kiertämästä.

Lähin Auringon kaltainen tähti on 12 valovuoden päässä sijaitseva Tau Ceti. Se erottuu Valaan tähtikuviossa paljaalla silmälläkin.

Tau Cetin läheisyys Maahan on tehnyt siitä suositun kohteen tieteiskirjailijoiden kuvitelmille maan ulkopuolisesta elämästä.

Nyt Tau Cetin ympäriltä on hyvin todennäköisesti löydetty neljä maankaltaista planeettaa.

Niistä kaksi myös kiertää tähteään niin sanotulla elämänvyöhykkeellä, jossa olot ovat sopivat nestemäisen veden säilymiselle.

Löydön teki kansainvälinen tutkimusryhmä. Mukana oli Hertfordshiren yliopiston tähtitieteilijä Mikko Tuomi. Tuomi löysi viime vuonna Proxima Centauria kiertävän Proxima b -eksoplaneetan.

Sama ryhmä otaksui jo neljä vuotta sitten, että Tau Cetiä saattaa kiertää useampi eksoplaneetta. Nyt he hioivat menetelmiään ja saivat hyvän vahvistuksen aiemmalle havainnolle.

Planeetat eivät näy suoraan, vaan niiden olemassaolo on päätelty spektrimittauksilla.

Planeetat huojuttavat vähän keskustähteään, ja tämä vähäinen huojunta voidaan havaita. Aiemmassa tutkimuksessa planeettoja arveltiin olevan enemmänkin. Uusi analyysi tekee tyhjäksi kaksi aiemmin havaittua signaalia.

”Mutta katsoo asiaa miten päin vaan, tähteä näyttää kiertävän neljä kivistä planeettaa”, Mikko Tuomi sanoo tiedotteessa.

”Pikkuhiljaa olemme oppineet erottamaan, mitkä huojunnat johtuvat planeetoista ja mitkä itse tähden pinnan aktiivisuudesta.”

Auringon kaltaiset tähdet kuten Tau Ceti ovat lupaavimpia kohteita, kun etsitään maan ulkopuolista elämää.

Pienempiä punaisia kääpiötähtiä on paljon enemmän, ja niiden ympäriltä on löydetty Maan kaltaisia planeettoja. Olot punaisten kääpiöiden järjestelmissä ovat usein elämälle vaikeita muun muassa tähtien voimakkaan säteilyn vuoksi.

Tutkimus julkaistaan Astrophysical Journalissa ja sen voi lukea täältä.

Liittynyt8.11.2012

Tietämätön luulee tietävänsä politiikassakin

Vielä törkeämmin vaikkapa Helsinki. 600 000 ihmistä ja kaupunginvaltuusto käyttää ylintä valtaa. He hoitavat tehtäviään harrastepohjalta. Perehtyen jos jo määrin äärimmäisen vähän koskaan yhteenkään asiaan. Ollen pihalla ja täysin eturyhmien pommituksessa. Päättäen miljardeista ja taas miljardeista täysin läpinäkymättömien prosessien vaikutuksessa. Kyllä Trump pahan paha, mutta onneksi meillä Suomessa asiat ovat täydellisesti.
Liittynyt8.11.2012

Tietämätön luulee tietävänsä politiikassakin

Tietää mitä? Miten sekaisin pitää ihmisen olla, jos kuvittelee jotain tietävänsä vaikkapa jo Suomenkin 5 miljoonan ihmisen asioiden hoitamisesta? Ja aivan ei ne tkedäkkään, vaan esittää tietävänsä, koska nautinto hierarkioiden huipulla ei tule hyvin tehdystä työstä vaan todellisesta tai kuvitellusta ihmisten suorittamasta palvonnasta yli-ihmiseksi itsensä korottanutta kohtaan.