Kuva: Kuvapörssi.

Perimä voi altistaa paniikkihäiriölle, pelkotiloille ja yleistyneelle ahdistuneisuushäiriölle.

Helsingin yliopiston tutkijat ovat jäljittäneet kuusi geeniä, jotka voivat altistaa ahdistuneisuudelle. Tutkimuksen julkaisee Biological Psychiatry -lehti lokakuussa.

Iiris Hovatan johtama tutkimusryhmä havaitsi kyseisten geenien olevan yleisempiä ahdistuneilla kuin verrokkihenkilöillä.

Tutkimuksessa oli mukana 321 suomalaista, joilla oli diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö. Joillakin geeneillä ilmeni hyvin tarkka yhteys tiettyyn häiriötyyppiin kuten paniikkihäiriöön, sosiaalisiin pelkotiloihin tai yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön.

"Tunnistamamme geenit säätelevät ilmeisesti aivojen perustoimintoja. Sitä emme vielä tiedä, miten ne aiheuttavat ahdistuneisuushäiriön", kertoi tutkija Jonas Donner, joka esitteli ryhmän havaintoja Suomen Akatemian Neurotieteen tutkimusohjelman seminaarissa.

Seuraavaksi ryhmä aikookin tutkia, kuinka kyseisten geenien tuottamat proteiinit toimivat aivosoluissa. Näin voidaan päästä myös aiempaa parempien ahdistuslääkkeiden jäljille.

Kansainväliset yhteistyökumppanit puolestaan selvittävät, altistavatko nyt tunnistetut geenit ahdistuneisuushäiriöille myös muissa väestöissä.