Lieksasta löytyneen meteoriitin suurin läpimitta on 6,6 senttimetriä ja se painaa 238,30 grammaa. Kuva: Kari Kinnunen / GTK

Lieksasta löytyi kesällä 2017 outo ruosteinen kivi, joka paljastui geologien tarkoissa tutkimuksissa rautameteoriitiksi. Suomesta on löytynyt vain 14 meteoriittia.

Lieksasta Itä-Suomesta löytyi vuosi sitten raskas ja metallinen kivenpalanen. Se paljastui tutkimuksissa rautameteoriitiksi.

Rautameteoriitti tuotiin nyt pysyvästi Luonnontieteelliseen keskusmuseoon Luomukseen ja se sai paikan meteoriittien kansalliskokoelmassa.

Kokoelma sijaitsee Kumpulan kartanossa Helsingissä Vallilan siirtolapuutarhan vieressä. Siellä on tallessa suurin osa Suomen meteoriiteista. Suomesta on löydetty Lieksan meteoriitti mukaan lukien 14 meteoriittia.

Yleisö pääsee näkemään Lieksan meteoriittia ensi kertaa perjantaina 8. kesäkuuta.

”Toivottavasti tämä kannustaa ulkoilijoita ja ulkona työskenteleviä, että he huomaisivat erikoisia kivenmurikoita”, sanoo Luomuksen yli-intendentti ja geologi Arto Luttinen.

Jos epäilee kiveä meteoriitiksi, voi siitä ilmoittaa Luomukselle. Hyvä valokuvakin voi riittää.

Meteoriitin löytänyt lieksalainen Pekka Vallimies kulki loppukeväällä 2017 luonnossa Lieksan Löpönvaaralla ja etsi korvasieniä.

Vallimies harrastaa myös malmikiviä, joten ruosteinen kivenmurikka herätti heti hänen huomionsa. Kiven pintakerroksen alta paljastui harmaata metallia. Vallimies päätti lähettää löytönsä Geologian tutkimuskeskuksen GTK:n kansannäytetoimistolle.

Siellä sitä tutki kesän aikana GTK:n erikoistutkija ja geologi Kari A. Kinnunen. Hän varmisti työtovereineen löydön monin menetelmin rautameteoriitiksi.

Meteoriitti saa virallisesti nimen Lieksa. Kansainvälinen meteoriittikomissio ei tosin ole vahvistanut nimeä. Se on pyytänyt lisää tutkimuksia kivestä.

Lieksan meteoriitti on jäänne aurinkokuntamme synnyn ajoilta yli 4,5 miljardia vuotta sitten. Kaikki maapallolla syntyneet kivet ovat sitä nuorempia.

Se tuli Maahan asteroidin mukana, ehkä asteroidivyöhykkeeltä Marsin ja Jupiterin välistä. Asteroideista suurin osa tuhoutuu Maan ilmakehässä.

Geologian tutkimuskeskukseen ja Luomukseen saapuu joka vuosi kymmeniä kiviä, joita kiven löytäjät epäilevät meteoriitiksi.

Oikeita meteoriitteja on kuitenkin niistä hyvin harva. Siitä kertoo, että edellisen kerran oikea meteoriitti tunnistettiin Suomen alueelta 1980.

Meteoriittikokoelmat ovat kesällä auki viikonloppuna joka kuun alussa kello 13–16. Tarkat aukiolot selviävät Luomuksen kotisivuilta.