Lieksasta löytyneen meteoriitin suurin läpimitta on 6,6 senttimetriä ja se painaa 238,30 grammaa. Kuva: Kari Kinnunen / GTK

Lieksasta löytyi kesällä 2017 outo ruosteinen kivi, joka paljastui geologien tarkoissa tutkimuksissa rautameteoriitiksi. Suomesta on löytynyt vain 14 meteoriittia.

Lieksasta Itä-Suomesta löytyi vuosi sitten raskas ja metallinen kivenpalanen. Se paljastui tutkimuksissa rautameteoriitiksi.

Rautameteoriitti tuotiin nyt pysyvästi Luonnontieteelliseen keskusmuseoon Luomukseen ja se sai paikan meteoriittien kansalliskokoelmassa.

Kokoelma sijaitsee Kumpulan kartanossa Helsingissä Vallilan siirtolapuutarhan vieressä. Siellä on tallessa suurin osa Suomen meteoriiteista. Suomesta on löydetty Lieksan meteoriitti mukaan lukien 14 meteoriittia.

Yleisö pääsee näkemään Lieksan meteoriittia ensi kertaa perjantaina 8. kesäkuuta.

”Toivottavasti tämä kannustaa ulkoilijoita ja ulkona työskenteleviä, että he huomaisivat erikoisia kivenmurikoita”, sanoo Luomuksen yli-intendentti ja geologi Arto Luttinen.

Jos epäilee kiveä meteoriitiksi, voi siitä ilmoittaa Luomukselle. Hyvä valokuvakin voi riittää.

Meteoriitin löytänyt lieksalainen Pekka Vallimies kulki loppukeväällä 2017 luonnossa Lieksan Löpönvaaralla ja etsi korvasieniä.

Vallimies harrastaa myös malmikiviä, joten ruosteinen kivenmurikka herätti heti hänen huomionsa. Kiven pintakerroksen alta paljastui harmaata metallia. Vallimies päätti lähettää löytönsä Geologian tutkimuskeskuksen GTK:n kansannäytetoimistolle.

Siellä sitä tutki kesän aikana GTK:n erikoistutkija ja geologi Kari A. Kinnunen. Hän varmisti työtovereineen löydön monin menetelmin rautameteoriitiksi.

Meteoriitti saa virallisesti nimen Lieksa. Kansainvälinen meteoriittikomissio ei tosin ole vahvistanut nimeä. Se on pyytänyt lisää tutkimuksia kivestä.

Lieksan meteoriitti on jäänne aurinkokuntamme synnyn ajoilta yli 4,5 miljardia vuotta sitten. Kaikki maapallolla syntyneet kivet ovat sitä nuorempia.

Se tuli Maahan asteroidin mukana, ehkä asteroidivyöhykkeeltä Marsin ja Jupiterin välistä. Asteroideista suurin osa tuhoutuu Maan ilmakehässä.

Geologian tutkimuskeskukseen ja Luomukseen saapuu joka vuosi kymmeniä kiviä, joita kiven löytäjät epäilevät meteoriitiksi.

Oikeita meteoriitteja on kuitenkin niistä hyvin harva. Siitä kertoo, että edellisen kerran oikea meteoriitti tunnistettiin Suomen alueelta 1980.

Meteoriittikokoelmat ovat kesällä auki viikonloppuna joka kuun alussa kello 13–16. Tarkat aukiolot selviävät Luomuksen kotisivuilta.

Ihmiset lääkitsevät omin neuvoin lemmikkejään ja sekoittavat lääke- ja viihdekannabiksen keskenään.

Yhdysvaltojen osavaltioista kannabiksen viihdekäytön on laillistanut kymmenkunta, ja lisäksi kannabiksen lääkekäyttö on laillista parissakymmenessä. Kannabiksen käyttö eläinlääkinnässä ei silti ole sallittua yhdessäkään osavaltiossa.

Eläinlääkärit eivät halua edes keskustella kannabiksen määräämisestä lemmikkien kipuja lievittämään, koska pelkäävät menettävänsä näin toimilupansa, Yhdysvaltain eläinlääkäriliiton kannabinoidikomiteaa johtava Jeffrey Powers kertoi Reutersille.

Ihmiset ovat ottaneet eläinlääkinnässä varaslähdön ja ovat tarjonneet omin päin kannabista lääkkeeksi lemmikeilleen. Tämän seurauksena kotieläinten kannabismyrkytykset ovat yleistyneet.

Oregonin osavaltiossa läpi vuorokauden päivystävässä eläinten myrkytystietopuhelimessa kannabikseen liittyvät puhelut ovat kuudessa vuodessa yli viisinkertaistuneet. Oregon laillisti kannabiksen viihdekäytön vuonna 2014.

Koirien hätäkeskuksessa työskentelevä tohtori Adam Stone kertoo, että 12 tunnin päivystysvuoron aikana henkilökunta näkee yleensä ainakin 1–3 lemmikillä, yleensä koirilla, merkkejä kannabismyrkytyksestä.

Kannabismyrkytyksen oireita ovat pahoinvointi, oksentelu, uneliaisuus ja jopa kooma.

Vuonna 2018 Coloradon osavaltioyliopiston eläinlääketieteilijät toteuttivat nettikyselyn koiranomistajille ympäri Yhdysvaltoja. Reilusta tuhannesta vastaajista liki neljä viidestä kertoi ostaneensa kannabisvalmisteita koirilleen. Koiranomistajien mielestä kannabis lievitti heidän lemmikkiensä kipua tehokkaammin kuin perinteiset lääkkeet.

Kliinisiä näyttöjä lääkekannabiksen tehosta koiriin on myös alkanut ilmaantua.

Heinäkuussa Frontiers in Veterinary Science -lehdessä Cornellin yliopiston tutkijat raportoivat että hampussa esiintyvä kannabidioli eli cbd helpottaa tehokkaasti koirien nivelrikkokipuja. Coloradon osavaltioyliopiston tutkimuksen mukaan cbd vähensi epileptisiä kohtauksia 89 prosentilla koirista, joilla on epilepsia.

Matka menestyksekkäästä kliinisestä kokeesta viralliseksi lääkkeeksi on kuitenkin pitkä ja epävarma.

Yhdysvalloissa mietitään nyt myös liittovaltiotasolla kannabiksen sallimista eläinten lääkintään muun muassa erilaisia kohtauksia ja ahdistusta hillitsemään.

Innokkaiden koiranomistajien varaslähtö ja tästä seuranneet myrkytykset voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, että liittovaltio lopulta ei sallikaan kannabista eläimille.

Kannabismyrkytys ei ole koirilla tappava, mutta se voi johtaa vaarallisiin komplikaatioihin. Epävarmuus kannabiksen mahdollisista pitkäaikaisvaikutuksista koirilla on keskeinen syy, miksi keskushallinto ei vielä salli eläinlääkäreiden määrätä kannabista.

Redmontin eläinlääkäriklinikalla työskentelevä eläinlääkäri Curt Nitschelm kertoo, että useimmat klinikalle kannabismyrkytyksen vuoksi tuodut koirat ovat syöneet suuria määriä kannabiksen keskeistä päihdyttävää aihetta THC:tä.

”Yleensä sitä annetaan koirille syötävässä muodossa, kuten pikkuleivissä, jolloin vaikutus on voimakas”, Nitschelm kertoo oregonilaiselle paikallislehti The Bulletinille.

Omistajat ovat siis sotkeneet lääkekannabiksen ja päihdekannabiksen. Lääkekannabistuotteissa usein pyritään maksimoimaan tuotteen cbd-pitoisuus, kun taas päihdekannabistuotteissa maksimodaan thc-pitoisuutta.

Toki myös CBD:n pitkäaikaisvaikutukset koirille ovat yhä epävarmoja.

salai
Liittynyt17.3.2005

Koirien kannabismyrkytykset ovat yleistyneet Yhdysvalloissa

Kissat ovat fiksumpia, eivätkä vedä övereitä. Pääsevät fiilikseen ja kuuntelevat hyvää musiikkia: https://www.youtube.com/watch?v=cqZc7ZQURMs (Al Stewart - Year Of The Cat)

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Suurtutkimuksessa tarkasteltiin kokonaisia tyttöikäluokkia, joista noin puolet otti rokotteen ja puolet ei.

Papilloomavirusta ja sen aiheuttamia syöpiä ehkäisevä hpv-rokote ei ole lisännyt rokotettujen suomalaisten tyttöjen riskiä sairastua autoimmuunisairauksiin ja erilaisiin arvoituksellisiin oireyhtymiin. Tämä havaittiin suomalaisessa suurtutkimuksessa, joka julkaistiin Vaccine-lehdessä.

Hpv-rokote tuli kansalliseen rokotusohjelmaan vuoden 2013 lopussa. Tutkimuksessa olivat mukana kaikki tytöt, joilla oli mahdollisuus saada rokote rokotusohjelman puitteissa vuosina 2013–2016. Heitä oli kaikkiaan 240 605.

Näistä tytöistä rokotteen otti hiukan yli puolet, 56 prosenttia. Tutkimuksessa vertailtiin rokottamattomien ja rokotettujen sairastamista kansallisten hoitoilmoitusrekisterien perusteella.

Kävi ilmi, että rokotuksen 11–15-vuotiaana saaneilla ei ollut merkitsevästi suurempi riski sairastua kuin saman ikäisillä rokottamattomilla tytöillä.

”Tutkimuksessa tarkasteltiin riskisuhdetta 38 taudin osalta. Mukaan valikoitiin sairauksia, joiden kohdalla on esitetty epäilyjä, että rokottaminen saattaisi lisätä niiden esiintymistä”, kertoo ylilääkäri Hanna Nohynek Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta. Nohynek oli yksi tutkimuksen tekijöistä.

Tarkastelussa olivat esimerkiksi monimuotoinen paikallinen kipuoireyhtymä, krooninen väsymysoireyhtymä sekä tyypin 1 diabetes.

Epäilyt ovat Nohynekin mukaan perustuneet ajalliseen yhteyteen eli siihen, että lapsi on sairastunut rokotteen ottamisen jälkeen.

Ryhmä suomalaisia vanhempia on arvellut, että heidän lapsensa ovat sairastuneet rokotuksen takia. Sairastuminen rokotuksen jälkeen ei kuitenkaan vielä tarkoita, että rokotus on sairastumisen syy.

Yhteyden todentamiseksi rokotettujen sairastuvuutta täytyy verrata rokottamattomiin. Näin tutkimuksessa tehtiin, eikä merkitsevästi kohonnutta riskiä mihinkään sairauteen löytynyt.

”Vastaavia tuloksia on saatu Norjassa ja Tanskassa. Tämä on yksi näyttö lisää siitä, että hpv-rokotus on turvallinen”, Nohynek arvioi.

Rokotus hpv-virusta vastaan suojaa kohdunkaulan syövältä, koska kohdunkaulan syöpä saa alkunsa virusinfektiosta. Sitä aiheuttava papilloomavirus tarttuu herkästi seksissä. Kondomikaan ei siltä täysin suojaa.

Viime vuosina on selvinnyt, että hpv-infektio on yhteydessä myös erilaisiin suun ja kurkun, peräaukon ja peniksen alueen syöpiin. Yhdysvaltalaisten tutkimusten mukaan hpv:stä johtuvat syövät ovat lähes yhtä yleisiä molemmilla sukupuolilla.

Tulevaisuudessa hpv-rokote saatetaan antaa koulussa maksutta myös pojille. THL:n työryhmä vertailee parhaillaan poikien rokottamisen kustannuksia ja hyötyjä.