Muinais-dna-näyte saadaan parhaiten hampaista. Nämä hampaat kuuluvat Pirkanmaalla ilmeisesti rautakaudella eläneelle miehelle. Kuva: Anu Nousiainen / HS

Nykysuomalaisten esivanhemmat syrjäyttivät alkuperäisen väestön mutta myös sekoittuivat sen kanssa

Suomen varhaiset asukkaat muistuttivat perimältään enemmän nykyisiä saamelaisia kuin nykysuomalaisia. Tämä selviää kansainvälisen tutkijaryhmän tekemistä suomalaisen muinais-dna:n tutkimuksista, joiden tuloksia julkaisiin nyt ensi kertaa.

Tuloksista kerrottiin Biorxiv-verkkopalvelussa ja Helsingin Sanomien jutussa.

Nykysuomalaisten perimästä merkittävä osa eli 5–10 prosenttia on itäistä perua. Tämä osa on periytynyt muinaisilta populaatioilta, jotka ovat sukua nykyisille pohjoisaasialaisille, kuten siperialaisille nganasaneille.

Vielä ei tiedetä, mistä tämä aasialainen geneettinen komponentti tarkalleen ottaen on peräisin.

Sitä ei ole löytynyt tähän saakka mistään muinais-dna:n näytteistä Suomen lähialueilta eli Itämeren alueelta tai Venäjältäkään.

Tuoreissa muinais-dna:n tutkimuksissa on nyt löydetty tätä muinaissiperialaista perimää ensimmäisen kerran.

Tutkijat selvittivät 11:n Suomessa tai Luoteis-Venäjällä muinoin eläneen ihmisen koko perimän. Varhaisimmat heistä elivät 3 500 vuotta sitten Kuolan niemimaalla lähellä Murmanskia. Myöhäisimmät analysoidut näytteet ovat 1800-luvulta.

Muinaista siperialaisperimää löytyi eniten nimenomaan vanhimmista, Kuolan alueelta saaduista dna-näytteistä. Löytö on vanhin suora geneettinen todiste siitä, että alueelle on saapunut väestöä idästä Siperiasta.

Koillisen Euroopan nykyväestön erikoinen perimä johtuu siis siitä, että Siperiasta on tullut näille alueille väestöä jo ainakin 3 500 vuotta sitten. Tämä perimä sekoittui alueelle myöhemmin saapuneen väestön perimän kanssa, varsinkin niiden, jotka nykyisin puhuvat uralilaisia kieliä.

Nyt julkaistiin myös ensimmäiset muinais-dna:n tulokset nykyisen Suomen alueelta. Ne ovat Levänluhdan vesihautaan Isossakyrössä rautakaudella haudatuista seitsemästä ihmisestä.

Näistä näytteistä kuusi muistuttaa enemmän nykysaamelaisten kuin nykysuomalaisten perimää. Yksi muistuttaa eniten nykyisiä liettualaisia, norjalaisia ja islantilaisia.

Tutkijoiden mukaan nykyisten saamelaisten esivanhemmat asuttivat rautakaudella laajempaa aluetta kuin nykyisin. ”Se täydentää historiallisia ja lingvistisiä todisteita Suomen väestöhistoriasta”, tutkijat toteavat.

Monet kielitieteilijät ovat esittäneet, että Suomen alueella puhuttiin saamen kieliä ennen nykysuomalaisten esivanhempien saapumista. On arveltu, että varsinkin Etelä-Pohjanmaalla puhuttiin eteläistä saamen murretta 1000-luvun lopulle, jolloin suomen varhaiset muodot syrjäyttivät sen. Historiallisten lähteiden perusteella on tiedetty, että Keski-Suomen seurakunnissa oli ”lappalaisia” vielä 1500-luvulla.

”Nykysuomalaisten esivanhemmat siis syrjäyttivät Suomen alkuperäisen väestön mutta myös sekoittuivat sen kanssa. Tämä alkuperäinen väestö on todennäköisesti nykyisten saamenkielisten edeltäjä”, tutkimuksessa todetaan.

Biorxivissa julkaistuja tuloksia ei ole vielä vertaisarvioitu. Tutkimusryhmä aikoo julkistaa nämä 11 esihistoriallisen ihmisen dna-tulokset kokonaisuudessaan jossain vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa lähiaikoina.

”Tulokset tarkentavat entisestään kuvaa Suomen esihistoriasta”, sanoo genetiikan professorina Lontoon King’s Collegessa ja Tukholman Karoliinisessa instituutissa työskentelevä Juha Kere.

”Muutama vuosi sitten linjattiin muinais-dna-tutkimuksen avulla, että eurooppalaisten taustalta löytyy kolme muinaisväestöä. Nyt esitettävät tulokset Leväluhdan suokalmistosta sopivat hyvin kuvaan kantaväestön saamelais-siperialaisesta alkuperästä.”

Muinais-dna:ta saadaan eristetyksi ikivanhoista luista ja hampaista. Eri puolilta Eurooppaa löytyneiden ihmisjäänteiden dna-tuloksia verrataan toisiinsa ja nykyisin elävien ihmisten dna:han.

Jo jonkin aikaa on ollut tiedossa, että nykysuomalaisten perimästä viidestä kymmeneen prosenttia on siperialaista. Osuus kasvaa, kun siirrytään pohjoiseen. Saamelaisilla se on parikymmentä prosenttia.

panterarosa