Sorjapetokärpänen on hieman yli sentin pituinen hyönteinen. Sen tuntee osin keltaisista jaloista ja takaruumiin leveästä vaaleanharmaasta vyöstä.

Sorjapetokärpäsestä saatiin maailman ensimmäinen dna-näyte.

Luonnontieteellisen museon ja ympäristöhallinnon kaksisiipistyöryhmä bongasi Maaningalta erittäin harvinaisen sorjapetokärpäsen (Cyrtopogon pulchripes).

Nyt elokuussa tehty löytö oli odottamaton, sillä viimeksi sorjapetokärpänen on tavattu maassamme lähes sata vuotta sitten. Tutkijoiden hämmästykseksi sorjapetokärpäsiä löytyi nyt peräti kolme kappaletta. Yksi näistä yksilöistä pyydystettiin näytteeksi Luonnontieteellisen museon tieteelliseen eläinkokoelmaan. Tästä näyteyksilöstä saatiin myös maailman ensimmäinen sorjapetokärpäsen dna-näyte.

Sorjapetokärpänen on maailman mitassakin harvoin havaittu laji. Suomen lisäksi se tunnetaan ainoastaan Venäjältä, Etelä-Koreasta ja Japanista. Aikaisempia kotimaisia löytöjäkin on vain kaksi: Maaningalta 1800-luvun puolivälistä ja Kuopiosta vuodelta 1916.

Tutkijat pyytävät toimittamaan mahdolliset havainnot sorjapetokärpäsestä digivalokuvan kera Luonnontieteelliselle museolle.