Ravitsemuksellisen hyödyn saa täysimääräisenä, kun syö monipuolisesti. Kuva: Shutterstock
Ravitsemuksellisen hyödyn saa täysimääräisenä, kun syö monipuolisesti. Kuva: Shutterstock

Yksittäinen ruoka-aine ei riitä edistämään terveyttä.

Superfood nousee esiin melkein aina, kun tulee puhe ruoasta ja ruokatrendeistä, mutta pian päädytään pähkäilemään, mikä sitä oikein on.

Yksimielisyys vallitsee yleensä siitä, että superfood tai voimaruoka, niin kuin sana usein suomennetaan, on jokin yksittäinen ruoka-aine, joka edistää terveyttä ja hyvinvointia. Se voi estää syöpää, suojata sydäntä, torjua masennusta, huoltaa muistia, viivyttää vanhenemistakin.

Kun pitää nimetä ruoka-aine, käsitykset kirjavoituvat. Joku vannoo gojimarjojen nimeen, joku tarjoaa chiasiemeniä tai raakasuklaata. Kotimaisuuden kannattaja muistuttaa mustikasta ja pakurikäävästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksimielisyys palaa pohdittaessa, mikä superfoodista tekee superia. Vaikutus perustuu ruoka-aineen antioksidantteihin, joihin kuuluu muun muassa vitamiineja, karotenoideja ja polyfenoleja. Suurina pitoisuuksina ne estävät ärhäköitä happimolekyylejä, niin kutsuttuja radikaaleja, vahingoittamasta soluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ravitsemustutkijat kumoavat nykyään kummankin käsityksen. Heidän mukaansa superruoka ei rajoitu mihinkään yksittäisten ruoka-aineiden joukkoon, eikä solujen hapettumista voi estää  antioksidanttitankkauksella.

”Tiede on aikaa sitten hylännyt antioksidanttiteorian, koska isojen vitamiiniannosten hyödyt terveydelle ovat osoittautuneet kuplaksi”, sanoo ravitsemustieteen dosentti Anne-Maria Pajari Helsingin yliopistosta.

Nykykäsityksen mukaan elimistölle välttämättömien ainesten supersaanti jopa lisää esimerkiksi syöpiä. Niiden nautinnassa kannattaa siis tavoitella tasapainoa. Iso osa vitamiinien ja muiden terveysvaikutteisten yhdisteiden tehosta piilottelee niiden yhteispelissä. Jokin yhdiste voi olla elimistölle tarpeen, muttei välttämättä yksittäisenä antioksidanttina. Se tehoaa paremmin, kun se saa vaikuttaa yhdessä jonkin toisen kanssa.

Pajari antaa esimerkin. Solu- ja eläinkokeissa tomaatin sisältämän karotenoidin, lykopeenin, teho kaksinkertaistuu, kun  se saa kaverikseen isotiosyanaattia, jota on muun muassa parsakaalissa.

 

Lue lisää

Heinäkuun 2016 Tiede-lehdessä on artikkeli, jossa päätoimittaja Jukka Ruukki jäljittää superfoodia ja kertoo myös, mistä me suomalaiset parhaiten saamme hyviä bioaktiivisia yhdisteitä.

 

Jos aihe kiinnostaa, käy ostamassa painettu lehti tai iPad-digilehti.

 

Jos olet tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi alla olevasta linkistä. Ellet ole vielä aktivoinut tunnuksiasi, löydät ohjeet täältä.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä46065

"Yksittäinen ruoka-aine ei riitä edistämään terveyttä."

Semmosta se on, valssi kesällä....

"Mystisiä mitokondrioita tutkiva Anu Wartiovaara löysi avun lihassairauksiin B-vitamiinista
Solujen mystisiä mitokondrioita tutkiva Anu Wartiovaara hämmästyi itsekin havainnosta.

....VITAMIINIT ja antioksidantit vaikuttavat mitokondrioihin. Esimerkiksi hoidossa kokeiltu B3vitamiinin muoto korjaa solusta sen aineenvaihdunnan ketjun, joka oli katkennut mitokondrioiden geenivirheen takia.

”Solu ikään kuin kuvittelee, että vitamiinia ei ole, vaikka sitä olisi riittävästi ravinnossa”, Wartiovaara tiivistää.

”En osannut ajatella, että Bvitamiinit alkaisivat kiinnostaa geenitutkijaa. Nobelisti Linus Pauling esitti jo 1970-luvulla, että tietyt sairaudet voivat aiheuttaa tiettyihin soluihin vitamiinipuutoksia.”

WARTIOVAARA lisää, että vitamiinien syöminen summanmutikassa ei ole hoitoa. Niiden vaikutukset mitokondrioihin eivät ole aina vain hyödyllisiä.

”Syömme apteekin hyllyltä tuotteita, jotka vaikuttavat merkittävästi solun aineenvaihduntaan”, Wartiovaara sanoo.

”Minua kiinnostavat lapsuuden vegaaniruokavalion mahdolliset riskit. Aivojen kehitys tarvitsee tiettyjä B-vitamiineja erityisesti varhaislapsuudessa. B3-vitamiinien monia muotoja on erityisesti lihassa ja maidossa.”"

http://www.hs.fi/tiede/a1469588153045?ref=hs-etusivub-uusimmat-#6

Sisältö jatkuu mainoksen alla