Joidenkin tuotos on terveellisempää. Kuva: Getty Images

Luovuttajan sopiva bakteerikirjo voi ratkaista, auttaako ulosteensiirto vai ei.

Ulostesiirteet ovat tehokas keino hoitaa antibioottiripulia. Niiden menestys on herättänyt toiveen, että samalla keinolla voisi hoitaa muitakin sairauksia.

Ajatus on, että suoliston bakteeristo on sairauksissa häiriintynyt ja terveeltä luovuttajalta saadut mikrobit korjaavat tilanteen.

Parantavan mikrobiston siirtää pieni annos suolavedellä laimennettua ulostetta, joka ruiskutetaan saajan suolistoon.

Mutta kun ulostesiirrettä on kokeiltu esimerkiksi tulehduksellisiin suolistosairauksiin tai diabetekseen, tulokset ovat olleet vaatimattomia ja vaihdelleet. Keskimäärin vain 20 prosenttia hoidetuista on saanut apua.

Vaatimattoman tehon yksi syy voi löytyä ulosteen luovuttajista, uskoo ryhmä Aucklandin, Harvardin ja MIT-yliopiston tutkijoita. Ulostesiirteissä on eroja.

”Kokeilut viittaavat siihen, että on olemassa superluovuttajia, joiden uloste erityisesti kykenee vaikuttamaan saajan suolistoon ja tuottamaan kliinistä edistymistä”, sanoo tutkija Justin O’Sullivan Aucklandin yliopistosta tutkimustiedotteessa.

Superluovuttajilta saadut siirteet antavat tutkijoiden mukaan apua joihinkin sairauksiin kaksi kertaa useammin kuin muiden siirteet.

”Toiveemme on, että jos löydämme syyn, miksi näin käy, voisimme parantaa siirteiden onnistumista ja jopa kokeilla niitä muihinkin mikrobistoon liitettyihin sairauksiin, kuten Alzheimerin tautiin, ms-tautiin ja astmaan”, O’Sullivan sanoo.

Superulosteen tärkein piirre on, että siinä on runsaasti eri mikrobilajeja. Erityisesti siinä täytyy olla paljon avainlajeja eli juuri niitä bakteereita, joiden kemialliset tuotteet puuttuvat sairaan suolistosta.

Tällainen tuote on esimerkiksi butyraatti, jota tarvitsevat tulehduksellisesta suolistosairaudesta tai metabolisesta oireyhtymästä kärsivät ihmiset.

Heidän saamassaan siirteessä kannattaisi siis olla mukana bakteereja, jotka tuottavat aineenvaihduntaan ja immuunijärjestelmään vaikuttavaa butyraattia.

Ärtyvän suolen oireyhtymää hoidettaessa siirteessä olisi hyvä olla bifidobakteereita. Se huomattiin pari vuotta sitten tehdyssä tutkimuksessa.

Avainlajit näyttävät myös tarvitsevan oikeanlaisen mikrobiologisen ympäristön, jotta siirre toimisi.

”Joissakin tutkimuksissa ulostesiirteen onnistuminen on liittynyt siihen, että mukana on siirtynyt muita bakteereja infektoivia viruksia. Virukset voivat vaikuttaa siirrettyjen bakteerien ja muiden mikrobien eloonjäämiseen ja toimintaan”, O’Sullivan sanoo.

Siirteen onnistuminen voi olla kiinni myös luovuttajan ja vastaanottajan yhteensopivuudesta, jonka voivat ratkaista muun muassa geenit tai ruokavalio. Esimerkiksi geneettisten erojen takia vastaanottajan immuunipuolustus voi käydä siirrettyjen mikrobien kimppuun suolistossa.

O’Sullivan ja kumppanit hylkäävätkin yksi uloste kaikille -idean.

Heidän katsaustutkimuksensa julkaisi Frontiers in Cellular and Infection Microbiology.

Lihavuus liikapaino johtuu epätasapainosta, syö enemmän kuin kuluttaa.

Hullu mies huittisilta syö enmmän kuin tienaa. Tyhmä mies törnävältä tienaa enemmän kuin syö.

Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
Jesjes kirjoitti:
Käyttäjä kyrsä kirjoitti:
Voisin ruveta "superkakkaajaks", mul on laaja kansainvälinen bakteerikanta ympäri maailmaa.

Paskanmarjat. Sulle voi antaa edes antibiootteja.

Kuka tarvii antibiotteja jos vetää 10 valkosipulin kynttä päivässä?

Kuka tarvitsee tällaisia aivopieruja?