Taiteilijan näkemys uudesta eksomaasta (edessä).

Eurooppalaiset tutkijat paikallistivat kaukaista tähteä kiertävän kiinteäpintaisen planeetan, jolla voisi olla juoksevaa vettä.

Sveitsiläiset, ranskalaiset ja portugalilaiset tähtitieteilijät löysivät aurinkokunnan ulkopuolelta ensimmäisen Maata muistuttavan planeetan, jolla voisi olla juoksevaa vettä.

Se kiertää hyvin lähellä kääpiötähti Gliese 581:tä. Tähden läheisyydestä huolimatta tutkijat arvioivat planeetan lämpötilan olevan nollan ja 40 asteen välillä. Kääpiötähti on nimittäin huomattavasti Aurinkoa himmeämpi.

"Teoreettiset mallit ennustavat, että planeetta olisi joko Maan kaltainen kiviplaneetta tai täysin valtamerien peittämä kiertolainen", sanoo sveitsiläinen tutkija Stéphane Udry Euroopan eteläisen observatorion tiedotteessa.

Kaukaisten tähtien ympäriltä on aikaisemminkin löytynyt pari supermaata, mutta nyt paikallistettu on ensimmäinen, joka on niin sanotulla elämänvyöhykkeellä. Elämänvyöhyke sijaitsee sellaisella etäisyydellä keskustähdestä, että kuumuus ei haihduta - eikä kylmyys jäädytä - planeetalla mahdollisesti olevaa vettä.

Sijainti ei kuitenkaan vielä takaa elämää. Uusi supermaa kiertää keskustähteään niin lähellä (0,07 Maan ratasäteen päässä), että esimerkiksi kääpiötähdessä tapahtuvat rajut hiukkaspurkaukset saattavat steriloida sen.

Gliese 581:llä, joka on vain 20 valovuoden päässä täältä, tiedetään olevan kaksi muutakin planeettaa. Toisella on massaa kahdeksan Maan verran ja toisella Neptunuksen verran.