DENVER, COLORADO - Onko sinulla tavallista kapeampi uuma? Linjojesi salaisuus saattaa piillä makuaistissa, uskoo Yalen yliopiston tutkija Linda Bartoshuk. Hanen mukaansa niin sanotut supermaistajat ovat yleensä muita hoikempia ja terveempiä, koska he välttävät liian makeita ja rasvaisia ruokia.

"Supermaistajat ovat nirsoja ruokansa suhteen", Bartoshuk alleviivaa. Tutkimusten mukaan puolet meistä on keskivertomaistajia, neljännes ei-maistajia ja loput supermaistajia. Jälkimmäisillä on kielen kärjessään tavallista enemmän makusilmuja sisältäviä sieninystyjä. He reagoivat herkästi karvaisiin, makeisiin ja rasvaisiin makuihin. Supermaistajissa on erityisen paljon naisia ja aasialaisia.

Ominaisuudessa on kuitenkin yksi kurja puoli. Se saa karttamaan karvaita, mutta terveellisiä ruoka-aineita, esimerkiksi kasviksia. Taipumus voi altistaa esimerkiksi syövälle. Yhdysvaltain tiedeviikolla puhuneen Bartoshukin mukaan herkästi karvaaseen reagoivilla vanhemmilla miehillä on paksusuolessaan tavallista enemmän pienia limakalvokasvaimia. Kasvisvoittoisen ruoan tiedetään suojaavan muun muassa ruoansulatuselimistön syövältä.