Kuva: ESA/NASA/Immler et al.

Yli neljännesvuosisata sitten räjähtänyt supernova on sitkeää sorttia. Se säteilee edelleen yhtä kirkkaasti kuin räjähdyksen hetkellä.

Tutkijat havaitsivat vuonna 1979 massiivisen tähden räjähtävän supernovana. M100-nimisessä galaksissa tapahtuneessa räjähdyksessä ei ollut mitään epätavallista. Nyt räjähdyksen jäännös kuitenkin yllätti tutkijat. Se nimittäin loistaa yhtä voimallisesti röntgensäteitä kuin 26 vuotta sitten. Yleensä supernovajäännökset himmenevät jo muutaman kuukauden ikäisinä.

SN 1979C:ksi nimetyn räjähdyksen näkyvä valo onkin jo 250 kertaa himmeämpi kuin 26 vuotta sitten, mutta XMM-Newton -satelliitilla otettu röntgenkuva paljastaa, ettei sen röntgensäteily ole himmennyt lainkaan.

Supernovajäännöksen röntgensäteily syntyy, kun räjähdyksen shokkiaalto kuumentaa kaasukerrokset, jotka tähden tähtituuli on syytänyt avaruuteen ennen räjähdystä. Tutkijat arvelevatkin, että SN 1979 C:nä räjähtäneellä tähdellä on ollut harvinaisen hurja tähtituuli. Näin kaasua, jota shokkiaalto kuumentaa riittäisi pitkään. Tämä kaasu kertoo tähden elämästä.“Voimme käyttää SN 1979 C:tä aikakoneena, jolla tutkia tähden oloja juuri ennen kuin se räjähti”, sanoo tutkija Stefan Immler ESAn tiedotteessa.