Rapusumu on vuonna 1054 havaitun supernovan jäännös. Kuva: NASA, ESA, J. Hester and A. Loll/Arizona State University

Tähtitieteilijät näkivät ensimmäistä kertaa pölykiekon supernovasta jäljelle jääneen pulsarin ympärillä.

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa nähneet pölykiekon supernovan räjähdyksestä jäljelle jääneen pulsarin ympärillä. Voisiko ylimääräinen pöly kasvattaa pulsarista mustan aukon? Vai syntyykö pölystä joskus planeettoja?

Massiivinen tähti päättää elämänsä supernovana. Hurja räjähdys syöksee tähden pintakerrokset avaruuteen, mutta sen ydin luhistuu uskomattoman tiheäksi ”ruumistähdeksi”. Jos luhistuvassa ytimessä on massaa alle kolmen Auringon verran, siitä tulee pulsari eli hurjasti pyörivä neutronitähti. Jos luhistuvassa ytimessä on massaa enemmän, paikalle syntyy musta aukko.

Deepto Chakrabarty työtovereineen havainnoi nuorta pulsaria Spitzer-avaruuskaukoputkella. Pulsarin ympärillä erottui infrapunasäteilyä hohkaava pölykiekko. Tutkijat arvelevat, että kyseessä on aine, joka juuri ja juuri välttyi sinkoutumasta ulos räjähtävästä tähdestä. Lopulta aine päätyisi pulsariin.

Joidenkin teorioiden mukaan pulsarin massa voisi tällä tavalla kasvaa niin, että se luhistuisi edelleen mustaksi aukoksi. Toinen mahdollisuus on, että pölykiekosta syntyy planeettoja, joita on havaittukin muutamalla pulsarilla. Nyt kun pölykiekko on nähty, asiasta opittaneen enemmän. Löytö julkaistiin Nature-lehdessä.