Eurooppalaiset tutkijat turvautuvat raskaan sarjan tietojenkäsittelyvoimaan diabeteksen geneettisen taustan selvittämiseksi. Tuhansista tutkimuspotilaista kertynyt kliininen ja geneettinen tieto kootaan yhteen uudenlaisella tilastomenetelmällä, jota pyöritetään tieteen tietotekniikan keskuksen, CSC:n , supertietokoneessa. Menetelmä osoittaa ne genomin alueet, joilla etsityt tautigeenit todennäköisimmin sijaitsevat.

Euroopan unionin tukemaan GIFT-projektiin (A Genomics Integrated Force for Type 2 Diabetes) osallistuu akateemisia ryhmiä Suomesta, Ruotsista, Tanskasta, Ranskasta, Sveitsistä, Espanjasta ja Isosta-Britanniasta. Suomesta mukana on professori Leif Groop, jonka ryhmä on yksi diabeteksen perinnöllisyystutkimuksen huippuja maailmassa.

Geeneillä on suuri osuus diabeteksen synnyssä. Suomessa on menossa useita laajoja tyypin 2 eli aikuisiän diabeteksen geenitaustaa kartoittavia tutkimuksia.