Mehiläisen siipi. Kuva: Wikimedia Commons

Mehiläinen toimii paitsi kasvien pölyttäjänä, myös niiden turvamiehenä.

Mehiläinen on tärkeä kasveille muutenkin kuin niiden pölyttäjänä, huomasivat saksalaistutkijat. Hyönteisten pörinä kun pitää loitolla toukat, jotka muuten mussuttaisivat ne kuoliaksi.

Tutkija Jürgen Tautz Würzburgin yliopistosta havaitsi aiemmin, että useilla perhostoukilla on eturuumiissaan aistinkarvoja, joiden avulla ne tunnistavat lähestyvän ampiaisen aiheuttamat liikahdukset ilmassa.

"Nämä aistinkarvat eivät ole kuitenkaan kovin tarkasti virittyneet", Tautz toteaa tuoreiden havaintojensa perusteella. "Toukka ei siis kykene erottamaan lihaa metsästävää ampiaista harmittomasta mehiläisestä."

Jos "tunnistamaton lentävä esine" lähestyy toukkaa, se jähmettyy tai putoaa kasvista. Mikäli mehiläisten pörinä häiritsee toukkia jatkuvasti, ne eivät saa tarpeeksi ravintoa, eivätkä menesty.

Tämä ilmeni myös Tautzin tutkimuksessa. Toukat nakersivat 60-70 prosenttia vähemmän testipaprikoiden lehtiä, kun kasvihuoneeseen päästettiin mehiläisiä.

"Havaintomme viittaa ensi kertaa siihen, että mehiläiset tarjoavat kasveille muutakin etua kuin pölytyksen", Tautz toteaa.

Tutkimuksen julkaisi Current Biology.