Australianhuntulavastajakoiras komeudessaan. Kuva: Aviceda, Wikimedia Commons

Myös moniavioinen koiras kamppailee kumppaneista värikirjolla.

Lintumaailmassa näyttävimmät asut löytyvät usein koirailta, jotka parittelevat lukuisten naaraiden kanssa. Sen sijaan samojen lajien naaraat verhoutuvat yleensä johonkin tylsään, kuten harmaaseen tai ruskeaan.

Tämä lintuharrastajille tuttu seikka tuli esiin tutkimuksessa, jota johti ornitologi Bart Kempenaers Max Planck -instituutista. Hänen ryhmänsä vertasi eri lintulajien värikkyyttä keskenään. Koska ihmisen on vaikea sanoa, mikä on vaikkapa joulunpunaisesta, auringonkeltaisesta ja turkoosinsinisestä kirkkain, tutkijat panivat tietokoneen määrittämään höyhenpeitteiden värikkyyden.

He skannasivat varpuslintujen kuvat ornitologien raamatusta, eli teoksesta Handbook of the Birds of the World. Otos on edustava, koska tuohon lahkoon kuuluu yli puolet tunnetuista lintulajeista. Tiimi valitsi höyhenpuvun värikkyyden ilmentäjiksi kuusi kohtaa: niska, päälaki, otsa, kurkku, rinnan yläosa ja alaosa.

Analyysi paljasti, että suurimmat linnut ovat yleensä värikkäitä. Tutkijat arvelivat, että niillä on varaa olla silmiinpistävän näköisiä, koska ne joutuvat petojen saaliiksi vähemmän todennäköisesti kuin pienet linnut.

Kuten jo Charles Darwin aikoinaan, tietokonekin huomasi, että tropiikin linnut ovat värikkäämpiä kuin muualla elävät. Tutkijat eivät kuitenkaan osaa sanoa, miksi viidakon siivekkäät ovat niin koreita.

Sen sijaan he esittävät vanhan selityksen moniavioisten koiraiden komeudelle: seksuaalivalinta on suosinut näyttävyyttä, koska niiden on kilpailtava naaraiden huomiosta ja valloitettava mahdollisimman monta kumppania. Naaraita luonnonvalinta on ohjannut huomaamattoman höyhenpeitteen suuntaan. Yksiavioisilla lajeilla myös naaraat voivat keikaroida kirkkailla väreillä, jotta houkuttelisivat mahdollisia kumppaneita lähelleen.

Osa tutkijoista on sitä mieltä, ettei lintujen höyhenpukuja pitäisi tutkia kuvista, sillä ihminen ei näe niiden kaikkia sävyjä lainkaan. Koko kirjon erottavat vain linnut – tai spektrometri. Se on laite, jolla voidaan tutkia valon spektriä.

Kempenaers kollegoineen mittasikin sen avulla yli 500 museonäytettä testatakseen omaa tekniikkaansa. Tulokset olivat hyvin samanlaisia kuin ne, joita he saivat tietokoneen analysoimista kuvista, tosin toki tarkempia. Mutta ryhmä uskoo korvanneensa menetelmänsä puutteet sillä, että aineisto oli niin laaja.

Tutkimuksen julkaisi Nature ja siitä uutisoi Science.

Liittynyt22.11.2015

Suurella linnulla on varaa koreilla väreillä

Perhosmaailmassakin koiraat ovat usein värikkäämpiä ja komeampia kuin naaraat. Kuitenkin perhoset parittelevat elämässään vain yhden ainoan kerran. Perhoset ovat lintujen ja lepakoiden ravintoa. Linnut näkevät ne perhoset, joita syövät. Lepakot löytävät syömänsä perhoset tutkansa avulla. En pidä kovin laadukkaana tuota artikkelia lintujen väriloistosta.