Brachiosaurusta valmisteltiin näyttelykuntoon. Kuva: Aku Isotalo
Näyttelyn asiantuntijana ollut Maija Karala taputtelee Triceratopsia. Kuva: Aku Isotalo
Velociraptor jäi katsojien mieleen Jurassic Park -elokuvasta. Elokuvassa sillä ei ollut höyheniä. Kuva: Aku Isotalo

Muinaisten jättien koko oli energiataloudellinen ja suojeli saalistajilta.

Yksi suurimmista koskaan eläneistä maaeläimistä Mamenchisaurus sinocanadorum saattoi painaa yli 50 000 kiloa.

Kaula oli kuin valtavan pölyimurin letku, jolla sauropodi hamusi kasveja kaikkialta ympäriltään.

Sauropodit olivat pitkäkaulaisia kasvinsyöjiä, joiden ruokana olivat saniaiset ja havukasvit. Niitä kasvuikäinen yksilö söi yli 200 kiloa päivässä.

Heurekassa alkavan näyttelyn mamenchisaurus ja yksitoista muuta dinosaurusta ovat yhdysvaltalaisen Exhibitsrex-yhtiön robotteja.

Näyttelyn ehdottomat valtiaat ovat kaksi valtavaa sauropodia. Yksilöt eivät edes ole aivan täysi-ikäisiä, vaikka päät hipovat kattoa kahdeksassa metrissä.

Lehtiä suoraan puista syöneen täysikasvuisen brachiosauruksen pää olisi voinut yltää jopa 12 metriin. Niin iso otus ei tiedekeskukseen olisi mahtunut.

Molemmat jätit kuolivat pois noin 145 miljoonaa vuotta sitten.

Dinosaurukset kiehtovat valtavuutensa takia. Isoimmat luurangot päätyivät näyttelyihin jo 1800-luvulla.

”Jättimäiset dinosaurukset ovat totta, vaikka niitä ei ole olemassa. Ne ovat tavallaan turvallinen kohde kauhistella”, Heurekan elämysjohtaja Mikko Myllykoski sanoo.

Miksi dinosaurukset kehittyivät niin isoiksi? Paleontologi Mikko Haaramon mukaan tärkein syy oli ravinnon varastointi.

”Sauropodien aikakaudelle tunnusomaista oli kosteiden kasvukausien ja kuivien jaksojen voimakas vuorottelu. Iso eläin säilöi ruumiiseensa enemmän vararavintoa, jolla se selvisi kuivan kauden yli. Isompi olento on itse asiassa pientä energiataloudellisempi”, Haaramo sanoo.

Iso koko myös suojasi saalistajilta. Vaikka petodinosaurukset saattoivat kasvaa tuhansien kilojen painoksiksi, ne olivat pieniä verrattuina kasveja syöneisiin sauropodeihin. Nämä saattoivat olla kymmenen kertaa isompia kuin pedot.

Jättimäiset dinosaurukset -näyttely on avoinna 2.2.2019–15.3.2020.