Isoimpia asteroideja ensi kertaa perhepotretissa. Kuva: Eso

Isoin on läpimitaltaan 900 ja pienin 90 kilometriä.

Chilessä sijaitseva iso VLT-kaukoputki on kuvannut asteroidivyöhykkeeltä sen 42 suurta kohdetta. Euroopan eteläinen observatorio (Eso) julkaisi kuvat tiistaina.

Marsin ja Jupiterin välissä sijaitsee asteroidivyöhyke, jonka suuria kohteita ei ole aiemmin kuvattu kauttaaltaan näin terävästi.

Kuvista paljastuu kirjo eri muotoisia asteroideja, pallomaisista sellaiseen, joka muistuttaa koiran puruluuta.

Yhtä kaikki kuvat auttavat tähtitieteilijöitä, jotka tutkivat aurinkokuntamme asteroidien alkuperää. Tarkat 42 kuvaa ovat iso edistysaskel asteroidien tutkimisessa, sanovat eurooppalaiset tähtitieteilijät.

Vain kolme asteroidia eli isoimmat Ceres ja Vesta sekä niitä pienempi Lutetia on kuvattu aiemmin läheltä.

Yhdysvaltain avaruushallinnon Nasan Dawn-luotain kuvasi Vestan pintaa heinäkuussa 2011 ja samalla matkalla Cereksen maaliskuussa 2015.

Euroopan avaruusjärjestön Esan luotain Rosetta puolestaan kävi kuvaamassa asteroidi Lutetian heinäkuussa 2010.

”Nyt Eson laitteilla on havaittu muitakin isoja kohteita terävästi, yhteensä 42”, selitti tiedotteessa Pierre Vernazza astrofysiikan laboratoriosta Marseillesta Ranskasta. Hän johti kuvauksia.

Kuvat julkaisi tiistaina tiedelehti Astronomy & Astrophysics.

Vernazza kuvasi ryhmänsä kanssa isoja asteroideja vuosina 2017–2019 perusteellisesti.

Kuvauksessa auttoi yksi maailman valovoimaisimmista teleskoopeista, Very Large Telescope eli VLT. Kuvista paljastuu asteroidien olennaisia ominaisuuksia, kuten niiden tarkka kolmiulotteinen muoto. Myös niiden tiheys voidaan päätellä kuvien avulla.

Suurin osa kivikohteista on läpimitaltaan yli sata kilometriä.

Chilen teleskoopilla saatin kuvattua nyt lähes kaikki ne asteroidit, joiden läpimitta on enemmän kuin 200 kilometriä. Niistä saatiin kuvattua 20, kun niitä tiedetään olevan 23.

Isoimpien asteroidien Cereksen ja Vestan läpimitat ovat noin 940 ja 520 kilometriä.

Kaksi pienintä kuvattua asteroidia ovat Ausonia ja Urania, kumpikin läpimitaltaan noin 90 kilometriä.

Havaitut asteroidit voi jakaa kahteen perheeseen. Jotkin isoista ovat lähes täysin pallomaisia, kuten Hygiea ja Ceres.

Toisten muoto taas on erikoisempi, pitkulainen. Näistä asteroideista kiinnostavin on Kleopatra. Se muistuttaa koiran puruluuta.

Kun kuvien muotoihin yhdistettiin tietoja asteroidien massasta, tähtitieteilijät huomasivat, kuinka isojen kivien tiheydet vaihtelevat merkittävästi.

Neljän vähiten tiheän asteroidin tiheys on noin 1,3 grammaa kuutiosenttimetriä kohden. Se on suunnilleen alkuaine hiilen tiheys. Näihin kuuluvat muun muassa­ Lamberta ja Sylvia.

Tiheämpien asteroidien joukossa ovat Psyche ja Kalliope. Niiden tiheydet ovat 3,9 ja 4,4 grammaa kuutiosenttimetriä kohti, kun vaikkapa timantin tiheys on keskimäärin 3,5 grammaa kuutiosenttimetriä kohti.

Tiheyksien suuret erot viittaavat siihen, että asteroidien koostumus vaihtelee hyvin paljon.

Koostumus puolestaan tarjoaa tähtitieteilijöille paljon vihjeitä asteroidien alkuperästä.

”Nämä erot voi ymmärtää vain siten, että kohteet ovat peräisin aurinkokunnan eri alueilta”, sanoo kuvauksiin osallistunut Josef Hanuš Kaarlen yliopistosta Prahasta.

Mitatut tiheydet tukevat teoriaa, jonka mukaan vähiten tiheät asteroidit muodostuivat alun perin muualla, Neptunuksen kiertoradan tuolla puolen.

Ne ovat ajan saatossa kulkeutuneet nykyiseen paikkaansa Marsin ja Jupiterin kiertoratojen väliin.