Tähti TYC 9486-927-1 ja sen planeetta 2MASS J2126-8140 ovat todella kaukana toisistaan. Kuva: Simon Murphy / Australian National University

Planeetta on omasta emotähdestään noin 7 000 kertaa kauempana kuin Maa Auringosta.

Tähtitieteilijät ovat havainneet suurimman toistaiseksi tunnetun planeettajärjestelmän. Siihen kuuluu vain yksi planeetta, mutta sen kiertoradalla on mittaa sitäkin enemmän. Ainokaiselta vie peräti 900 000 Maan vuotta kiertää emotähtensä ympäri.

Planeetta on kaasujättiläinen ja noin tuhannen miljardin kilometrin päässä tähdestään. Se on siis noin 7 000 kertaa kauempana kuin Maa on Auringosta.

Kun planeetta havaittiin, sen luultiin ensin leijuvan yksin tyhjyydessä.

”Planeetta ei ole ihan niin yksin kuin luulimme, mutta sillä on todellakin hyvin kaukainen suhde tähteensä”, tutkija Niall Deacon sanoo Britannian kuninkaallisen tähtitieteellisen seuran verkkosivulla. Havainnosta kertovat Australian National University ja BBC.

Vastaavan kokoisia suuria planeettajärjestelmiä on havaittu vain yksittäisiä viime vuosina.

Planeetta 2MASS J2126-8140 on massaltaan 12–15 kertaa suurempi kuin Aurinkokunnan suurin planeetta Jupiter.

Merkillinen planeettajärjestelmä ei ole voinut muodostua samalla tavalla kuin Aurinkokunnan arvellaan muodostuneen, isosta kaasu- ja pölykiekosta. Näin arvioi tutkija Simon Murphy Britannian yleisradioyhtiön BBC:n verkkosivulla.

Planeettajärjestelmä on ilmeisesti varsin nuori, sillä Murphy arvioi sen muodostuneen kaasuhunnusta 10–45 miljoonaa vuotta sitten.

Tähti ja sen planeetta havaittiin Aurinkokunnan naapurustosta noin sadan valovuoden päästä. Brittiläiset, australialaiset ja yhdysvaltalaiset tutkijat haravoivat alueelta nuoria tähtiä ja ruskeita kääpiötähtiä. Se havaittiin infrapunateleskoopilla, ei siis näkyvällä valolla.