Tekomeritähti liikkuu japanilaisen laboratorion akvaariossa. Viisihaarainen tähti, jonka Tokion yliopiston tutkija Mihoko Otake tutkimusryhmineen valmisti, on yksinkertaisesti viipale polymeeriä, jonka nimi on PAMPS.
PAMS reakoi sähköön, sillä sähköi...

PAMS reakoi sähköön, sillä sähköisesti varatut atomirykelmät reunustavat sen pitkää, joustavaa molekyyliselkärankaa. New Scientist kertoo, että PAMSista valmistettu “lihas“ on perinteisesti saatu nytkähtämään asettamalla se kahden elektrodilevyn väliin. Otake löysi tavan liikuttaa PAMPSia käytämällä vain yhtä levyä. Näin siitä valmistetun “lihaksen“ vapaus liikkua kasvoi.

Keinomeritähden akvaarion pohjalla on useista elektrodeista koottu levy. Jokaiselle elektrodille voidaan antaa joko negatiivinen tai positivinen varaus. Näin levyyn syntyy paikallisia sähkökenttiä, joilla PAMSista valmistetun meritähden liikkeitä säädellään: negatiivinen elektroni kokoaa “lihaksen“ positiiviset ionit lähelleen ja lihas muuttaa muotoaan. Sähkökentän perusteella voidaan laskea, millainen liike seuraa millaistakin kenttää.

Ohjelmoimalla tietokoneen muutamaan elektrodilevyn yksittäisten elektrodien varausta Otaken ryhmä saa meritähden tekemään jopa kuperkeikan. Seuraavaksi Otake haluaa soveltaa samaa periaatetta robottien lihaksiin. Sen jälkeen tutkijat keskittyvät ihmisten tekojäseniin.