Muutokset toimintaohjeissa saavat solun lisääntymään holtitta. Grafiikan aineisto: Kirsi Heikkinen/Tiede, Lähteet: dreamstime.com, vcahospitals.com, precisionmed.ch. Kuvat: Shutterstock. Asiantuntija: Kirmo Wartiovaara.

Syöpäkasvaimissa on usein monia soluasteita, jotka ovat eri vaiheissa matkalla kohti hallitsematonta kasvua. Niihin on syntynyt toisistaan poikkeavia mutaatioita, jotka ovat aktivoineet eri tapahtumasarjoja.

Tämän vuoksi on mahdollista ja jopa todennäköistä, että vaikka kiivaimmin jakautuvat ja vaarallisimmat solut saataisiin poistettua tai pysäytettyä, jokin toinen soluryhmä äityy ärhäkkään kasvuun. Tähän voi kuitenkin mennä kauan, joten syöpien hoitoa pidetään kannattavana, vaikka sairaus joskus uusiutuisikin.

Syövän hoitaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Vaikka soluista on tunnistettu monia syövälle välttämättömiä mekanismeja, niistä on hyvin pitkä matka parannuskeinoihin. Hoitoja vaikeuttavat mutaatiot: syöpäsolut voivat niiden avulla esimerkiksi oppia kiertämään jonkin lääkkeen aiheuttaman kemiallisen esteen.

Syöpähoitoja pyritäänkin kohdentamaan samanaikaisesti moneen asiaan solussa. Vaikka yksittäinen lääke tai hoitomuoto rajoittaisi syöpää vain hiukan, niitä yhdistämällä voidaan saada hyviä tuloksia.

Viime vuosina on ladattu paljon toiveita syövän geenihoitoihin. Lääketiede onkin edistynyt valtavasti solujen perimäaineksen muokkaamisessa. Osaamme lisätä soluihin ylimääräisiä geenejä ja tehdä dna:han muutoksia crispr-cas9-geenisaksilla.

Syöpägeenien korjausta vaikeuttaa se, että syöpään kytkeytyvät dna-muutokset ovat suurelta osin erilaisia eri ihmisillä. Mutaatiot voivat vaihdella samankin kasvaimen soluissa. Lisäksi geenien korjauksen pitäisi onnistua hyvin, sillä syövän hoidossa tilanne on melko samanlainen kuin voikukkia kitkiessä: pienikin jäljelle jäänyt pala voi tehdä turhaksi koko yrityksen, ja ei-toivottu vieras kasvaa takaisin.

Tästä huolimatta geenien muokkaaminen tai lisääminen voi olla hyödyllistä ja tehokasta syövän hoitoa, kun sen kohteena ovat immuunisolut.

Syöpäsolujen akilleenkantapää on nimittäin se, että dna-mutaatioita syntyy melko monen eri geenin dna-koodiin. Tämän vuoksi on tavallista, että syöpäsolun jotkin solutuotteet ovat hiukan poikkeavia, vaikka ne eivät hidastaisikaan solun kasvua. Muuttuneet rakenteet hälyttävät immuunipuolustuksen, joka on viritetty tunnistamaan kaikki kehossamme näkyvät poikkeavat solut.

Useimmiten tämän immunologisen heräämisen aiheuttaa virusinfektio, joka muuttaa soluja ja saa elimistön tuhoamaan niitä. Sama mekanismi voi johtaa myös syövän tuhoamiseen. Itse asiassa on mahdollista, että syöpä ei pääse kehittymään alkua pidemmälle, ellei se osaa piiloutua immuunipuolustukselta.

Euroopassa myynnissä olevista seitsemästä geeniterapiavalmisteesta kaksi on tarkoitettu muuttamaan potilaiden omia valkosoluja geneettisesti sellaisiksi, että ne tunnistavat tietyntyyppisiä syöpäsoluja ja auttavat niiden tuhoamisessa.

Lokakuun Tiede-lehdessä on pitkä artikkeli, jossa kantasolututkija, perinnöllisyyslääkäri Kirmo Wartiovaara kertoo, miksi syöpää ei voi hävittää ihmiskunnasta. Hän  kertoo myös, kuinka paljon syöpäriski pienenee elintavoilla.

Jos olet Sanoman jonkin aikakauslehden tilaaja, voit lukea artikkelin kirjautumalla tilaajatunnuksillasi Digilehdet-palveluun.

Pääset tekemään tilauksen klikkaamalla tätä artikkelilinkkiä

b_e_y_o_n_d

Käyttäjä23956 kirjoitti:
Suosittelen paastoa pari kolme kertaa vuodessa ennaltaehkäisyksi.
Yksi pidempi 7-12pv ja pari lyhyempää 3-5pv.

Mikäli ruokavalio on äärimmäisen epäterveellinen silloin - rajatapauksissa - paastosta voi olla hyötyä. Jos syö terveellisesti kokonaan tai lähes pelkästään monipuolista kasvispitoista, ei paastoille ole tarvetta.

The role of plant-based nutrition in cancer prevention

Yllä vain yksi tutkimuksista, nykyisin tiedetään jo varmuudella lihapitoisen ruokavalion edesauttavan eri syöpien synnyssä.

Under the sky, under the heavens, there is but one family. It just so happens that people are different.
-Bruce Lee