Keuhkosyövän soluja. Syövässä solut alkavat jakaantua hallitsemattomasti, mikä johtaa kasvaimen muodostumiseen. Kuva: ANNE WESTON, FRANCIS CRICK INSTITUTE/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Valtaosan syövistä aiheuttavat muutamat mutaatiot perimässä, vahvistaa yli 1300 tutkijan voimin tehty tutkimus.

Syövän merkit voivat näkyä jo kymmeniä vuosia ennen sairauden toteamista, osoittaa valtava syövän perintötekijöiden tutkimus.

Yli 1300 tutkijaa eri puolilta maailmaa selvitti jättiläisurakassa 38:n eri syöpätyypin geenit ja muun dna-aineksen. Koska syövät johtuvat nimenomaan geenien muutoksista, kyse on siis tunkeutumisesta suoraan sairauden alkusyihin.

Kaikkiaan kasvainnäytteitä oli lähes 2800 potilaalta. Tuloksena oli valtava tietokanta syöville tunnusomaisia muutoksista tai ”sormenjäljistä”.

Pan-Cancer-hankkeen 22 tutkimusta julkaistiin arvostetussa Nature-tiedelehdessä ja siihen liittyvissä julkaisuissa yhdellä kertaa.

Helsingin yliopiston professori Päivi Peltomäki vertaa jättitutkimusta ihmisen perimän kartoitushankkeeseen, joka tuli valmiiksi 2003. Syöpätutkijat tekivät hänen mukaansa syöville saman minkä ihmisen genomihanke teki ihmisen perimälle.

”Tämä on kokoava lähtökohta myöhemmille tutkimuksille”, sanoo Peltomäki, joka ei itse osallistunut tutkimukseen.

Suurtyö on paljasti jo sen, että syövän ensi merkit voivat näkyä hyvin varhain.

”Monet ratkaisevat vaiheet syövässä tapahtuvat vuosikymmeniä ennen kasvaimen ilmaantumista. Joskus ne juontavat lapsuuteen”, kertoi yksi tutkimuksen johtajista, Peter Cambell brittiläisestä Sanger-instituutista Nature-lehden järjestämässä tiedotustilaisuudessa.

Samaa sanovat The Guardian -sanomalehden haastattelemat tutkijat, jotka osallistuivat tutkimustyöhön.

”Hämmästyttävää, miten geneettiset muutokset näyttävät tapahtuneen useita vuosia ennen diagnoosia ja kauan ennen mitään muita syövän kehittymisestä kertovia merkkejä, ehkä jopa ihan normaalissa kudoksessa”, sanoo Francis Crick -instituutin tutkija Clemency Jolly.

Varhaisten syövän merkkien havaitseminen antaisi lisää aikaa puuttua ajoissa syövän kulkuun. Tulevaisuudessa voidaan kenties kehittää seulontoja, joilla syöpä pystytään havaitsemaan paljon aikaisemmin kuin nykyisin.

Jo nyt voidaan seurata säännöllisin näytteenotoin ihmisiä, joilla tiedetään olevan perinnöllinen alttius sairastua johonkin tiettyyn syöpään. Näillä syövillä on pitkä kehityshistoria, ja näytteistä voidaan päätellä, miten ne etenevät.

Suurtutkimus ulottaa periaatteessa ennakoinnin mahdollisuuden myös satunnaisiin syöpiin, joihin ihmisellä ei ole perinnöllistä alttiutta.

Uusi mahdollisuus ennakointiin perustuu Peltomäen mukaan tilastoanalyyseihin syöville tyypillisistä dna:n muutoksista ja tietoihin kasvainten mutaatiotiheyksistä.

”Näillä tiedoilla voidaan esittää arveluita siitä, miten kauan tietyn syöpään liittyvän muutoksen aikaansaaminen kestää”, Peltomäki sanoo.

Tilastolliset ennusteet ovat hänen mukaansa käytännössä ainoa mahdollisuus ennakoida satunnaisesti kehittyviä syöpiä.

Campbellin mukaan hämmästyttävin tulos hankkeessa oli se, miten erilaisia kahden eri henkilön syövät ovat. Tuhannet eri mutaatioiden yhdistelmät voivat aiheuttaa sairauden.

”Yksiöllisyydestä huolimatta voimme silti löytää tyypillisiä kaavoja, joita syövät noudattavat”, Campbell sanoo.

Niitä ovat niin sanotut ajurimutaatiot eli geenimuutokset, jotka suoraan aiheuttavat syöpää.

Noin 95 prosentissa syövistä on ainakin yksi mutaatio, joka on biologisesti vastuussa kasvaimesta. Keskimäärin näitä niin sanottuja ajurimutaatiota on neljästä viiteen kappaletta.

Ajurimutaatioiden perusteella voisi myös luokitella syövät täsmällisemmin. Tavallisesti syöpätyypit erotellaan sen mukaan, missä kudoksessa ne esiintyvät.

Esimerkiksi tietyissä rintasyövissä ja eturauhassyövissä on samanlaisia ajurimutaatioita. Näitä syöpiä sairastavat potilaat voisivat hyötyä samanlaisista hoidoista.

Tiedot ajurimutaatioista voivat Peltomäen mukaan suoraan ohjata lääkekehitystä.

Tutkimuksessa uutta oli myös se, että syöpää aiheuttavia ajurimutaatioita löytyi myös sellaisista dna-jaksoista, jotka eivät ole geenejä eivätkä siis ohjaa proteiinien valmistusta.

Tällaiset dna-alueet voivat esimerkiksi voimistaa tai hillitä varsinaisten geenien toimintaa.

Samaa olen itsekin toitottanut, eli vain riskikartoituksella ja täsmäseulonnalla syöpä selätetään, sillä puhjenneen hoito on liian usein epätoivoista taistelua ja maksaa mansikoita.

Vain ennaltaehkäisy tehoaa oikeasti ja on hiton halpaa hoitoihin nähden. Pelkästään rahallinen hinta ei ennaltaehkäisemällä laske, vaan etenkin inhimillisen kärsimyksen määrä. Hyvä porkkana tuo alentunut hinta terveydenhuollosta toki on, mutta kukapa nykymaailmassa budjetoisi 20-vuotissuunnitelmalla (paitsi ensiyksiön ostajat :).

MJ