MRI-kuvat osoittavat, että p53-hoito hävitti syöpäkasvaimen (vasen) 12 päivässä (oikea). Yläkuvaan kasvain on merkitty punaisella. Kuva: Tyler Jacks, Jan Grimm & al.

Syöpäsolujen p53-proteiinin herättäminen hävittää hiirten kasvaimet.

Syöpää voidaan tulevaisuudessa hoitaa eräänlaisella molekyylitason troijan hevosella, lupailevat uudet tutkimukset. Syöpäsolujen sisällä uinuvan p53-proteiinin herättäminen näyttää kutistavan hiirten kasvaimet jopa olemattomiin.

p53-proteiini on syöpäbiologian raskaansarjan molekyyli, jolla on ratkaiseva rooli monien syöpien synnyssä. Terveissä soluissa p53 korjaa dna:han syntyneitä vaurioita, mutta jos se on mutatoitunut tai toimii väärin, dna:n vauriot saattavat ennen pitkää kehittyä syöväksi. Taudin edetessä p53 sammuu, ja syöpäsolujen kasvu kiihtyy entisestään.

Tähän asti tutkijoilla ei ole ollut tietoa siitä, miten p53-proteiinin uudelleenaktivointi vaikuttaisi syöpään. Asian selvittämiseksi tutkijat kehittivät hiirimallin, jonka p53-proteiini on mahdollista herättää kemikaalin avulla.

Tulokset odottivat kaikki odotukset. Jopa proteiinin lyhytaikainen aktivoiminen riitti liuottamaan jotkin kasvaimet jopa kokonaan.

Kasvainten katoaminen näytti tapahtuvan eri mekanismeilla: joissakin tapauksissa p53 suisti syöpäsolut ohjelmoituun solukuolemaan, toisissa taas solut vanhenivat ennen aikojaan. Kun syöpäsolut heikkenivät, immuunisolut söivät ne, ja kasvaimet pienenivät.

Tuloksista raportoi kolme eri tutkimusryhmää tiedelehti Naturessa. Uutisen kertoi myös BBC.