Nature viskaa kylmää vettä ikuisesta nuoruudesta haaveilevien niskaan. Pitkä ikä ja syöpä kulkevat käsi kädessä, raportoivat yhdysvaltalaistutkijat.

He selvittivät tunnetuimman syövänestogeenin, p53:n, toimintaa muuntogeenisillä hiirillä. Geeni tunnistaa dna-vaurion ja käynnistää solun itsemurhan ennen kuin se muuttuu pahanlaatuiseksi. Tutkijoiden mukaan hiiret, joiden syövänestogeeni toimii ylikierroksilla, eivät saa kasvaimia, mutta vanhenevat ennenaikaisesti. Niiden elinikä on viidennes tavallista lyhyempi. Jos p53 puuttuu kokonaan, hiiret sairastuvat syöpään nuorella iällä.

"Syöpäsuojatut" hiiret maksavat ominaisuudesta kovan hinnan. Jyrsijät kärsivät luukadosta ja laihtuvat. Niiden stressinsietokyky heikkenee, iho ohenee ja haavojen paraneminen hidastuu, kertoo Naturen verkkouutinen