Kuvassa on 2000-kertainen suurennos LKB1-geenin puutoksen vaurioittamasta tyvikalvosta. Nuolen kohdalla tyvikalvon alta on paljastunut yksi epiteelisolu. Siten syöpäsolutkin voivat karata.

Helsingin yliopiston tutkijat ovat löytäneet syöpäkasvaimista uuden mekanismin, jonka avulla syöpäsolut pääsevät leviämään ympäröivään kudokseen.

Helsingin yliopiston tutkijat ovat löytäneet tietyistä rintasyöpäkasvaimista uuden mekanismin, jonka avulla syöpäsolut pääsevät leviämään ympäröivään kudokseen.

Syöpäsolut aktivoivat pinnallaan olevan entsyymin, joka pilkkoo niin sanottuja epiteelirakenteita koossa pitävän tyvikalvon.

Epiteelirakenteet muodostuvat toisissaan kiinni olevista epiteelisoluista, jotka verhoavat kehon ulko- ja sisäpintoja. Epiteelisolujen tehtävänä on suojella elimiä ja kudoksia sekä valvoa aineiden kulkua epiteelin läpi. Epiteelirakenteen hajoaminen antaa syöpäsoluille mahdollisuuden kasvaa ja levitä elimistöön.

Rintasyöpä saa alkunsa maitorauhasen rauhasrakkuloista ja tiehyistä. Sairauden alkuvaiheessa syöpä rajoittuu maitorauhasen pintarakenteisiin – solut lisääntyvät mutta pysyvät silti tiukasti kiinnittyneinä toisiinsa ja ympäröivään säikeiseen tyvikalvoon.

Toisilla sairaus kuitenkin etenee pahanlaatuiseksi syöväksi: epiteelirakenne hajoaa, syöpäsolut tunkeutuvat ympäröivään kudokseen ja suoniin muodostaen etäpesäkkeitä. Miten se tapahtuu, on ollut tutkimuskohteena jo pitkään.

Akatemiatutkija Juha Klefströmin tutkimusryhmän uudet tulokset paljastavat, että syöpäsolut voivat hyvin omatoimisesti vapauttaa itsensä epiteelirakenteesta.

"Syöpäsolut voivat siis murtautua ulos järjestäytyneestä epiteeliyhdyskunnasta käyttämällä oman solupintansa entsyymiä sorkkarautana", Klefström sanoo Helsingin yliopiston tiedotteessa.

Tutkijat havaitsivat, että LKB1-geenin poisto hiiren maitorauhasessa vaurioittaa epiteelirakennetta ja tyvikalvoa. Syylliseksi paljastui solujen pinnalla oleva proteiineja pilkkova seriiniproteaasi hepsiini. LKB1-geenin poistamisen seurauksena hepsiini alkoi toimia hallitsemattomasti, mikä johti epiteelirakenteen ja tyvikalvon hajoamiseen.

Epiteelirakenteen vaurioituminen ei yksin riitä pahanlaatuisen kasvaimen syntyyn, mutta selvästi edistää sitä.

Tutkimus avaa mahdollisesti uusia väyliä rintasyövän hoitoon.

Tutkimuksen julkaisi PNAS.