Musta savuttaja viiden kilometrin syvyydess

Brittiläinen retkikunta löysi kuumia lähteitä Karibianmerestä viiden kilometrin syvyydestä.

Brittiläinen retkikunta on löytänyt mustia savuttajia eli merenalaisia kuumia lähteitä syvemmältä kuin koskaan aikaisemmin, noin viisi kilometriä merenpinnan alapuolelta. Retkikunta havaitsi Karibianmeren pohjassa kuparista ja raudasta koostuvia siroja tornimuodostelmia, jotka syöksivät lävitseen kuumaa vettä. Veden lämpötila oli riittävä lyijyn sulattamiseen.

Merenalaisia tuliperäisiä lähteitä sanotaan mustiksi savuttajiksi, koska veteen sekaantuvat merenpohjan mineraalit värjäävät niistä suihkuavan veden tummaksi. Tähän asti näitä mustia savuttajia on löytynyt enimmäkseen parin kilometrin syvyydestä. Ensimmäiset löytyivät Tyynestämerestä kolmisenkymmentä vuotta sitten.

Näin syvällä ei juuri ole elämää, mutta savuttajat ruokkivat erikoislaatuisia elämänmuotoja, jotka ovat pakottaneet tutkijat kirjoittamaan biologiaa uusiksi.

"Se oli kuin vaeltamista toisella planeetalla. Mineraalitornien sateenkaaren sävyt ja niitä peittävien mikrobimaatojen flueresoiva sininen eivät muistuttaneet mitään tuttua", kuvaili geologi
Bramley Murton Britannian kansallisesta merentutkimuslaitoksesta NOC:sta.

Retkikuntaa johtivat southamptonilaiset merentutkijat ja heillä oli käytössään NOC:ssä kehitetty robottisukellusvene ja kuvien ottamiseen soveltuva vedenalainen kulkuneuvo. Tutkimusmatka jatkuu huhtikuun 20. päivään saakka, ja ryhmä aikoo tutkia tarkemmin lähteestä syöksyvän veden kemiallista koostumusta ja merenpohjan geologiaa.

Retkikunta päivittääin kuulumisiaan nettisivuillaan.