T. rex oli ainoa Pohjois-Amerikassa 65 miljoonaa vuotta sitten elänyt peto, joka pystyi tekemään kuvassa näkyvät syömisjäljet.

Tyrannosaurusten kuningas popsi paitsi muita dinosauruksia, myös lajitovereitaan.

Kaikkien aikojen tunnetuimman dinosauruksen Tyrannosaurus rexin ruokavaliosta on saatu lisää tietoa. Yhdysvaltalais-kanadalaisen paleontologiryhmän mukaan hirmupeto ei nirsoillut ruokansa suhteen, vaan sille kelpasivat myös omat lajitoverit.

Kannibalismi paljastui, kun tutkija Nick Longrich Yalen yliopistosta analysoi dinosaurusten luita ja löysi yhdestä 65 miljoonaa vuotta vanhasta fossiilista poikkeuksellisen suuria hampaanjälkiä. "Ne olisivat voineet olla minkä tahansa suuren lihansyöjän hampaiden jättämiä, mutta ainoa iso peto Pohjois-Amerikassa tuolloin oli T. rex", Longrich sanoo.

Vasta purijan tunnistettuaan Longrich huomasi, että kyseinen fossiili oli sekin T.rexistä peräisin. Havainto kiinnosti niin, että Longrich kollegoineen kävi läpi useiden museoiden T. rex-jäänteet. Kävi ilmi, että kolmesta muustakin luusta löytyi merkkejä T.rex-kannibalismista.

Tutkijoiden mukaan jäljet ovat kiistatta syömisjälkiä eikä pelkkiä puremajälkiä. He eivät kuitenkaan tiedä, onko T.rex päätynyt lajitoverinsa suuhun saalistuksen vai taistelun jälkeen. "Isot pedonsyöjät tekevät usein niin, että voittaja syö häviäjän", Longrich sanoo.

Aiemmin vain yksi dinosauruslaji - Majungatholus - on tiedetty kannibaaliksi, mutta Longrich uskoo tuoreen tutkimuksensa nojalla, että fossiilien tarkempi tutkimus paljastaa, että muutkin dinot söivät lajitovereitaan.

Tutkimuksen julkaisi PLoSONE.