Hieman yli vuoden ikäinen jo tajuaa, että nyt lasketaan. Kuva: Johns Hopkins University
Hieman yli vuoden ikäinen jo tajuaa, että nyt lasketaan. Kuva: Johns Hopkins University

Tutkijat selvittivät pikkuisten numerotajua laatikkoleikillä, jossa piiloteltiin leluja.

Yksi, kaksi, kolme. Juuri vauvaiän ohittanut ei vielä osaa sanoa näitä lukusanoja, mutta hän ymmärtää, mitä laskeminen tarkoittaa.

Tämän todistivat kokeellisesti Johns Hopkinsin yliopiston kehityspsykologit.

”Lapsi ymmärtää, että lukumäärien laskeminen liittyy numeroihin”, sanoo lasten kognition tutkija ja kasvatustieteilijä Lisa Feigenson. Hän on tutkinut lasten laskemisen ja numerotajun kehitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Feigenson ja kollega Jenny Wang selvittivät asiaa 14:n ja 18 kuukauden ikäisten lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapset katsoivat, kun lelukoiria ja -autoja laitettiin laatikkoon.

Välillä tutkijat laskivat ääneen, kun he pudottivat leluja vuoron perään laatikkoon: ”Yksi, kaksi, kolme, neljä – neljä koiraa!”

Toisinaan he tekivät samoin mutta ilman viittausta lukumääriin: ”Tämä, tämä, tämä ja tämä – nämä kaikki koirat.”

Jos leluja ei laskettu, kun niitä laitettiin laatikkoon, lasten oli vaikea muistaa, että laatikossa oli neljä esinettä. Heidän huomionsa kiinnittyi nopeasti muualle, kun tutkija veti laatikosta yhden esineen ulos. Aivan kuin uusia esineitä ei enää olisi odotettavissa.

Toisin kävi, kun lelujen pudottaja oli laskenut ne. Silloin lapset odottivat selvästi, että useampi kuin yksi esine nostettaisiin esiin laatikosta.

Lapset eivät muistaneet tarkkaan, kuinka monta lelua nostettaisiin ulos laatikosta, mutta he muistivat luvun suunnilleen.

Lapsilla on siis jonkinlainen taju siitä, mitä numeroilla tehdään, vaikka kuluu vielä vuosi ennen kuin he oppivat varsinaisesti laskemaan.

Suurin osa lapsista ymmärtää numeroiden merkityksen kunnolla vasta, kun he ovat noin nelivuotiaita.

Tulokset julkaisi tiedelehti Developmental Science. Siitä kertoi verkkosivu Medical Express.

Tutkijat Johns Hopkinsissa selvittävät nyt, voiko esineitä laskemalla kehittää lasten laskentataitoja kouluikään mennessä.

Pauli
Seuraa 
Viestejä263

Käyttäjä19698 kirjoitti:
Hmmmm, onkohan tutkimuksessa varmistuttu siitä, että taapero yhdistää numerot nimenomaan lukumäärään eikä pidä numeroita esimerkiksi niminä?

Numerothan ovat juurikin nimiä, juju on siinä, että esim kaksi plus kolme on viisi. Matti plus Kari on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla