Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat löytäneet jälleen kaksi dinosaurusfossiilia, joissa näkyy höyhenten painautumia. Marylandin yliopiston paleontologit kaivoivat "lintumaisten" dinojen kivettymät esiin Uuden Meksikon autiomaasta.
Fossiilit ovat peräisin ...

Fossiilit ovat peräisin mesotsooisen maailmankauden lopulta, liitukaudelta, noin 90 miljoonan vuoden takaa. Ajalta ei ole juurikaan aiempia havaintoja höyhenpeitteisistä dinosauruksista. "Löytö avaa näkymän aikakauteen, josta me emme muuten tietäisi mitään", arvioi paleontologi Tom Holtz BBC:n verkkouutisessa .

Esiin kaivetut dinosaurukset kuuluivat kaksijalkaisiin terapodeihin, joihin luetaan kaikki tunnetut petodinosaurukset. Kaksikosta kookkaampi, tonnin painoinen Nothronychus, oli sukua tyrannosauruksille. Serkustaan T.Rexistä poiketen sille ei kuitenkaan maistunut liha. Myös pienempi fossiileista oli erikoistunut kasviksiin. Höyhenten arvellaan kehittyneen jo ennen lentotaitoa. Dinosaurukset saattoivat käyttää niitä esimerkiksi lämmönsäätelyyn.