Hubble Heritage Teamin ottama kuva Sagittariuksen tähdistöstä.

Uudestisyntynyt tähti sylkee paljon arveltua enemmän hiiltä ja hiilipitoista pölyä avaruuteen. Niin paljon, että harvinaisella tapahtumalla saattaa olla merkitystä galaksin ja kenties koko universumin – kemialliseen kehitykseen.

Kuolemaa tekevän Auringon kaltaisen tähden kuorikerrokset laajenevat ja se muuttuu punaiseksi jättiläiseksi, jonka ytimestä luhistuu niin sanottu valkoinen kääpiö. Yleensä kääpiötähti yksinkertaisesti jäähtyy jäähtymistään, mutta joissakin tapauksissa se syttyy uudelleen ja sen ulko-osat laajenevat toisen kerran jättiläistähdeksi. Laajeneminen kestää vain muutamia vuosia, joten tapausta ei helposti pääse seuraamaan.

Vain kolmen tähden on havaittu syttyneen uudelleen. Komeettoja etsinyt japanilainen tähtitieteen harrastaja Yukio Sakurai havaitsi niistä yhden vuonna 1996: kuolemaa tekevä V4334 Sgr –niminen tähti syttyi uudelleen. Marcin Hadjuk kumppaneineen on seurannut V4334 Sgr:ää ja todennut sen kehittyvän arveltua paljon nopeammin. Se on muun muassa jäähtynyt sata kertaa nopeammin kuin teoreettiset laskut ennustavat. Se näyttää myös heittävän avaruuteen hiiltä ja hiilipitoista pölyä äimistyttävän runsaasti. Hadjuk arvelee Science -lehdessä, että suurin osa universumin hiili 13-isotoopista voisi olla peräisin uudestisyttyneistä tähdistä.