Pienet, komeetan kaltaiset kappaleet voidaan paikallistaa nyt jopa aurinkokunnan laitamilta. Kaiken kukkuraksi komeettajahtiin, johon eivät ole aikaisemmin pystyneet edes maailman suurimmat kaukoputket, riittävät 50-senttiset kaukoputket. Taiwanilais-amerikkalainen tutkijaryhmä TAOS esitteli “taikatemppuaan“ Amerikan tähtitieteilijäseuran talvikokouksessa.

Pikkukappaleiden metsästysmenetelmä perustuu siihen, että tutkijat eivät edes yritä havaita himmeiden taivaankappaleiden omaa kirkkautta. Sen sijaan he seuraavat tähtiä, joiden editse esimerkiksi komeetat silloin tällöin kulkevat. Ylikulku saa tähden himmenemään aavistuksen verran vajaan sekunnin ajaksi. Tämän himmenemisen havaitsemiseksi tähtiä on seurattava jatkuvasti. Science Dailyn uutinen kertoo, että TAOS-kaukoputki koostuu neljästä 50-senttisestä hightech-teleskoopista, jotka monitoroivat 2 000 tähteä Taiwanissa.

Planeettakuntamme laidoilla on arveltu olevan miljardeja pieniä kiertolaisia, joita ei toistaiseksi ole havaittu. TAOS-ryhmän tavoitteena on löytää kaikki kolmea kilometriä suuremmat kappaleet. Tavoite on hurja, kun muistaa, että Hubble-avaruuskaukoputkikin pystyy paikallistamaan samalta alueelta vain kymmentä kilometriä suuremmat kappaleet.