Kuva NASA/STScI

Tähdissä ei näytä olevan niin paljon litiumia kuin niissä pitäisi olla. Uusi tutkimus selvitti, minne se katosi.

Universumin alussa aine oli suurimmaksi osaksi vetyä ja heliumia, mutta joukossa oli hyppysellinen litiumiakin. Vanhojen tähtien pitäisi olla koostumukseltaan kuin alun aine, mutta niissä näyttää olevan pari kolme kertaa liian vähän litiumia. Kumman siis olemme ymmärtäneet väärin - alkuräjähdyksen yhteydessä syntyneen aineen koostumuksen vai tähtien kehityksen?

Upsalan yliopistossa työskentelevä Andreas Korn kumppaneineen tutki kahdeksaatoista eri-ikäistä tähteä. Hän huomasi, että aikuistuvan tähden raskaat alkuaineet, kuten litium, pyrkivät vajoamaan sen sisään. Kun tähti elämänsä lopussa laajenee jättiläistähdeksi, raskaat aineet palaavat pintaan - lukuun ottamatta litiumia, joka fuusioituu tähden kuumassa sisuksessa jo kahden miljoonan asteen lämpötilassa. Tässä vaiheessa tähtitieteilijät toteavat tähden kärsivän litiumin puutteesta.

Kornin ja kumppaneiden uusi havainto riittää selittämään havaitun litiumin puutteen. Näyttää siis siltä, että taas ymmärrämme ainakin litiumin osalta sekä alkuräjähdysteorian että tähtien kehityksen. Tutkimus julkaistiin Nature-lehdessä.