Vasemmalla supernovana räjähtänyt tähti kuvattuna vuonna 1997 ja keskellä itse räjähdys 11.11.2005. Oikeanpuoleinen kuva vuodelta 2007 paljastaa tähden kadonneen. Kuva: Nasa, Esa ja A. Gal-Yam (Weizmann Institute of Science)

Vuonna 2005 havaitun supernovan alkuperä hämmentää tutkijoita. Massiivisen tähden ei nimittäin olisi kuulunut räjähtää vielä aikoihin.

Israelilaistutkija Avishay Gal-Yam kollegoineen on jäljittänyt Hubble-avaruusteleskoopin kuvista 200 miljoonan valovuoden päässä räjähtäneen supernovan alkuperän. Vastaava on onnistunut vain kerran aiemmin.

Supernovana räjähtäneen tähden tunnistaminen on hankalaa, sillä tähden katoamisen todentaminen vaatii kuvia sekä räjähdystä edeltävältä että sitä seuraavalta ajanjaksolta.

Tutkijoiden yllätykseksi supernovan takaa paljastui hyvin kirkas hyperjättiläinen, jonka ei olisi mallien mukaan pitänyt räjähtää vielä miljoonaan vuoteen. Kyseessä on ilmeisesti yli 50 auringon massainen kirkas sininen muuttuja, joka oli vasta elinkaarensa alkupuolella. Ryhmän tähtien pitäisi käydä läpi useita kehitysvaiheita ja päästä eroon suuresta osasta massastaan ennen luhistumisräjähdystä, jonka pitäisi tapahtua vasta polttoaineen loppuessa.

Tutkijat joutuvat siis päivittämään teorioitaan, mikäli tähti todella oli niin massiivinen kuin Hubblen kuvien perusteella näyttää. He ovat keksineet tähden elämän odottamattomalle käänteelle jo kaksi vaihtoehtoista selitystä. Joko tähden ydin olikin jostain syystä jo pidemmällä kehityksessä kuin mitä ulkomuodosta saattoi päätellä tai sitten kyseessä oli supernovaa eksoottisempi räjähdys.

Tutkimuksen julkaisi Nature.