Tavallisesti tähti räjähtää kerran. Kuva:  NASA/CXC/GSFC/U.Hwang et al.
Tavallisesti tähti räjähtää kerran. Kuva: NASA/CXC/GSFC/U.Hwang et al.

Hurjan räjähdyksen kestänyt tähti tuhoutui kaksi vuotta myöhemmin - räjähdyksessä.

Supernova 2006jc:stä kesti rajun räjähdyksen, mutta tuhoutui toisessa kaksi vuotta myöhemmin. Tähtitieteilijät eivät ole koskaan aikaisemmin havainneet supernovaa edeltävää suurta räjähdystä. Teoreetikot arvelevat, että antimateria laukaisi molemmat räjähdykset.

Supernova 2006jc:n syntyi, kun yli 40 kertaa Aurinkoa massiivisempi tähti räjähti toisen kerran. Saman supermassiivisen tähden havaittiin räjähtävän ensimmäisen kerran jo 20.10. 2004. Silloin se kirkastui niin paljon, että sen oletettiin läpikäyvän supernovavaihetta, massiivisen tähden komeaa kuolonkorahdusta. Kuitenkin vasta 11.10.2006 havaittu toinen räjähdys koitui tähden kuolemaksi.

Teoreetikot pitävät supernovaa edeltävää voimakasta räjähdystä luonnollisena osana todella massiivisen tähden elämää.

Massiivisen tähden ytimessä on laskelmien mukaan niin korkea paine- ja lämpötila, että siellä syntyy elektroni- positronipareja. Positronit ovat elektronin antihiukkasia. Tutkijoiden mukaan antimaterian tuotanto tekee tähden epävakaaksi ja johtaa lopullista kuolemaa edeltävään räjähdysten sarjaan.

"Supernovan kaltainen räjähdys, jota seuraa supernova vuotta tai kahta myöhemmin on tässä tapauksessa melko luonnollista", sanoo Kalifornian yliopiston tutkija Stanford Woosley New Scientist -lehdessä.

Hänen oman tutkimuksensa mukaan kahdesti räjähtäneen tähden paikalla on nyt musta aukko.