Kuva: Milde Science Communication,NASA, ESA, STScI/AURA & A. Brunth
Hubblen otos (vas) M82-galaksista (sin), josta purkautuu vetyä (pun). Uusi supernova näkyy VLA:n havainnoista (vas. ylh.), ja myös VLBI-kuvat (alh.oik.) vahvistavat räjähdyksen. Kuva: Milde Science Communication,NASA, ESA, STScI/AURA & A. Brunth

Kansainvälinen tutkijaryhmä paikansi lähigalaksistamme supernovan, joka oli jäänyt piiloon pöly- ja kaasupeitteen alle.

Tähtitieteilijät löysivät M82–galaksista salaisen supernovan. Vaikka se on meitä lähin supernova viiteen vuoteen, sitä ei heti huomattu.

Supernovan pongasi Max Planck –instituutin tutkija Andreas Brunthaler analysoidessaan VLA:n huhtikuisia tuloksia ja verratessaan niitä aiempiin.

"Siinä se hehkui! Ennen vuotta 2008 tehdyissä havainnoissa supernovan kohdalla ei näkynyt radio-tai röntgensäteilyä", Brunthaler selittää.

Viime vuotisista havainnoistakaan räjähdys ei hypännyt heti silmille. Monet teleskoopit olivat nimittäin sokeita sille, koska räjähdys tapahtui galaksin ruuhkaisessa keskustassa ja jäi niin tiheän kaasu- ja pölypilven peittoon, että vain radioaallot pääsivät sen läpi.

Kun tutkijat yhdistivät kymmenen yhdysvaltalaisteleskoopin tiedot saksalaisen Effelsbergin teleskoopin havaintoihin, ilmeni, että supernova räjähti tammi-helmikuun vaihteessa 2008.

"Tämä kosminen kolari osoittaa oivallisesti, että radioteleskoopeilla voidaan havainnoida muuten piiloon jäävää avaruutta", kiittää professori Heiko Falcke Radboudin yliopistosta.

M82 sijaitsee Ison Karhun tähdistössä noin 12 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Se poikii ahkerasti uusia tähtiä ja supernovat ovat siellä yleisiä.

Viime vuosina M82 on kuitenkin ollut poikkeuksellisen hiljainen. Nyt havaittu piilosupernova voi selittää tämän näennäisen tyyneyden: saattaa olla, että galaksin ytimessä on tapahtunut koko liuta salaisia räjähdyksiä, jotka ovat jääneet huomaamatta.

Salasupernovasta kertoi Astronomy & Astrophysics Letters-julkaisu.

Kasvontunnistusohjelma erottaa eri-ikäisenä otetuista kuvista saman lapsen.

Lasten katoamiset ja kaappaukset ovat maailmalla yleisempi ongelma kuin Suomessa. Moni vanhempi kantaa mukanaan kadonneen valokuvaa.

Sitä voi käyttää todisteena. Mutta kun katoamisesta on aikaa, valokuvan arvo kadonneen etsinnässä hiipuu. Ihminen kun voi näyttää hyvin erilaiselta muutaman vuoden kuluttua.

Nyt kuvien vertailuun esimerkiksi poliisin avuksi on otettu avuksi tekoäly. Se voisi löytää kadonneen henkilön valokuvan avulla nopeammin kuin ihminen.

Poliisilla on jo käytössä eri ohjelmia, joilla he vertailevat valokuvia. Ne ovat kuitenkin parhaimmillaan, kun kadonnut on yli 20-vuotias.

Tietojenkäsittelytieteen tutkija Debayan Deb Michiganin osavaltion yliopistosta kehitti ryhmineen kasvoja tunnistavan laskentaohjelman. Algoritmi tunnistaa eri-ikäisistä kasvoista samoja piirteitä.

Deb kehitti ohjelmaa antamalla sille tuhat kuvaa 2–18-vuotiaista lapsista. Jokainen lapsi oli kuvattu ainakin neljä eri kertaa kuuden vuoden aikana.

Tekoäly löysi oikean lapsen kuvia vertailemalla 80 prosentissa tapauksista, kertoo arxivessa julkaistu tutkimus.

Jos kuvat oli otettu alle vuoden välein, tekoäly löysi saman henkilön kasvonpiirteet yli yhdeksässä tapauksessa kymmenestä. Tunnistus laski 73 prosenttiin, jos kuvien välillä oli kulunut yli kolme vuotta.

Ryhmä yrittää nyt kouluttaa tekoälyä löytämään lapsi kuvista, joiden välissä on kulunut usea vuosi, kertoo New Scientist.

Sähköinen stimulointi aktivoi aivot alttiiksi harjoitukselle.

Netistä saa korvakuulokkeita, jotka lupaavat lisää taitoa, voimaa ja kestävyyttä, kertoo Helsingin Sanomien juttu.

Kalifornialaisen yrityksen Halon kuulokkeiden sanka antaa aivokuorelle sähköistä stimulaatiota. Kun urheilusuoritusta tai musiikkikappaletta treenaa stimuloiduin aivoin, harjoituksen vaikutus tehostuu, yritys vakuuttaa.

Newsweek-lehden mukaan yhdysvaltalaiset urheilijat ovat toimineet koekäyttäjinä. Halon omassa tutkimuksessa stimulaatiota saaneiden urheilijoiden ponnistusvoima lisääntyi kuukauden harjoittelun aikana selvästi enemmän kuin lumekuulokkeita käyttäneellä ryhmällä.

Periaatteessa tällainen neurodoping voi toimia.

”Sille on neurofysiologista perustaa”, sanoo Turun yliopistollisen keskussairaalan ylilääkäri ja kliinisen neurofysiologian professori Satu Jääskeläinen.

Niin sanotulla transkraniaalisella tasavirtastimulaatiolla eli tDCS:llä voidaan nostaa aivokuoren aktiivisuustasoa eli valmiutta hermoimpulsseihin. Olemassa olevat hermoyhteydet tehostuvat. Samalla lisääntyy aivoalueen muovautuvuus eli kyky muodostaa uusia yhteyksiä.

Sähköistä stimulointia on kehitetty ennen kaikkea sairauksien hoitoon, mutta myös sen vaikutusta suorituskykyyn on tutkittu.

Tieteellisissä kokeissa se on parantanut terveiden koehenkilöiden reaktioaikoja, tehostanut motorista oppimista ja parantanut kognitiivista suorituskykyä.

Sillä on pystytty jopa parantamaan kestävyyttä. Uupumukseen asti ajetuissa pyöräilytesteissä stimulaatiota saaneet koehenkilöt pystyvät jatkamaan pidempään kuin verrokkiryhmä.

Se on lyhentänyt reaktioaikoja ja lisännyt reiden ojennusvoimaa. Sillä on pystytty hillitsemään käsien vapinaa, josta ampujat haluavat päästä eroon.

Stimuloidut koehenkilöt ovat omaksuneet taitoja nopeammin ja pystyneet toistamaan oppimaansa täsmällisemmin.

Kuitenkin Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen Kihun johtaja Sami Kalaja kertoo HS:n jutussa, että nykynäytön perusteella huippu-urheilussa vaikutukset olisivat heikot tai jopa olemattomat.

Suurimpia vaikutuksia aivostimulaatiolla on saatu koehenkilöillä, joilla on aivojen toiminnassa jokin vajaus tai häiriö. Terveillä havaitut muutokset ovat pienempiä.

Kokeilisitko neurodopingia?

Viikon gallup: Kokeilisitko neurodopingia?

MooM kirjoitti: Tasavirtastimulaatiolla (TDCS) on tutkitusti vaikutusta, tuosta laitteesta en tiedä. Vaikutus riippuu siitä, minkä aivoalueiden välille virta laitetaan ja miten päin. Duodecimissä: http://www.duodecimlehti.fi/lehti///duo12996 "TMS:n avulla tuotettujen motoristen herätevasteiden mittaamisen hyödyllisyyttä osana heikkoon sähkövirtaan perustuvien stimulaatiomenetelmien perustutkimusta rajoittaa se, että menetelmä kuvaa ainoastaan liikeaivokuoren vasteita, eivätkä tulokset...

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.