Kuva: Milde Science Communication,NASA, ESA, STScI/AURA & A. Brunth
Hubblen otos (vas) M82-galaksista (sin), josta purkautuu vetyä (pun). Uusi supernova näkyy VLA:n havainnoista (vas. ylh.), ja myös VLBI-kuvat (alh.oik.) vahvistavat räjähdyksen. Kuva: Milde Science Communication,NASA, ESA, STScI/AURA & A. Brunth

Kansainvälinen tutkijaryhmä paikansi lähigalaksistamme supernovan, joka oli jäänyt piiloon pöly- ja kaasupeitteen alle.

Tähtitieteilijät löysivät M82–galaksista salaisen supernovan. Vaikka se on meitä lähin supernova viiteen vuoteen, sitä ei heti huomattu.

Supernovan pongasi Max Planck –instituutin tutkija Andreas Brunthaler analysoidessaan VLA:n huhtikuisia tuloksia ja verratessaan niitä aiempiin.

"Siinä se hehkui! Ennen vuotta 2008 tehdyissä havainnoissa supernovan kohdalla ei näkynyt radio-tai röntgensäteilyä", Brunthaler selittää.

Viime vuotisista havainnoistakaan räjähdys ei hypännyt heti silmille. Monet teleskoopit olivat nimittäin sokeita sille, koska räjähdys tapahtui galaksin ruuhkaisessa keskustassa ja jäi niin tiheän kaasu- ja pölypilven peittoon, että vain radioaallot pääsivät sen läpi.

Kun tutkijat yhdistivät kymmenen yhdysvaltalaisteleskoopin tiedot saksalaisen Effelsbergin teleskoopin havaintoihin, ilmeni, että supernova räjähti tammi-helmikuun vaihteessa 2008.

"Tämä kosminen kolari osoittaa oivallisesti, että radioteleskoopeilla voidaan havainnoida muuten piiloon jäävää avaruutta", kiittää professori Heiko Falcke Radboudin yliopistosta.

M82 sijaitsee Ison Karhun tähdistössä noin 12 miljoonan valovuoden päässä Maasta. Se poikii ahkerasti uusia tähtiä ja supernovat ovat siellä yleisiä.

Viime vuosina M82 on kuitenkin ollut poikkeuksellisen hiljainen. Nyt havaittu piilosupernova voi selittää tämän näennäisen tyyneyden: saattaa olla, että galaksin ytimessä on tapahtunut koko liuta salaisia räjähdyksiä, jotka ovat jääneet huomaamatta.

Salasupernovasta kertoi Astronomy & Astrophysics Letters-julkaisu.