Taiteilijan näkemys punaisesta jättiläisestä ja valkoisesta kääpiöstä.

Punainen jättiläinen leimahdutti valkoisen kääpiön.

Tähtitieteilijät ovat arvelleet, että kirkkaat 1a-supernovat ovat valkoiseksi kääpiöksi kutistuneen entisen tähden räjähdyksiä, jonka sytykkeenä toimii naapuritähti. Kumppanitähden luonteesta on kuitenkin saatu vain vähän osviittaa, kunnes tutkijat pääsivät Havaijilla sijaitsevalla Keck-teleskoopilla katsomaan ensi kertaa suoraan tuollaista tähtiräjähdystä.

Monen tutkimuslaitoksen yhteisen Palomar Transient Factory -ryhmän tutkija Benjamin Dilday ja hänen työtoverinsa osoittavat, että supernova nimeltä PTF 11 kx syntyi kahden tähden järjestelmästä, jossa valkoisen kääpiön lisäksi osapuolena oli punainen jättiläinen eli viimeisiään vetelevä paisunut tähti.

Jättiläisestä siirtyi ainetta valkoiseen kääpiöön, mikä johti lämpöydinreaktiohäiriöihin valkoisen kääpiön pinnalla ennen sen lopullista räjähtämistä. Kirkas pamaus sattui 600 miljoonan valovuoden päässä Ilveksen tähdistössä.

Tutkijoiden mukaan he todistivat yhtä monista supernovan syntytavoista.

"Tiedämme 1a-supernovien vaihtelevan hieman kirkkaudeltaan, mutta nyt tekemämme PTF 11 kx –havainnot selittävät ensi kertaa, mistä se johtuu", sanoo Peter Nugent Berkeley Labista.

Supernovat kiinnostavat tutkijoita erityisesti siksi, että ne toimivat kirkkautensa takia erinomaisina avaruuden etäisyysmittareina.

Katso taiteilijan videotulkinta supernovasta: