Kääpiötähti (vas.) imee ainetta jättiläisestä (oik.). Kuva M. Karovska.

Chandra -röntgensatelliitin kuvassa tähti ryystää häpeilemättä kumppaninsa kaasua. Ryystäjä on valkoinen kääpiötähti Mira B ja uhri punainen jättiläistähti Mira A.

Tähtipari on 420 valovuoden päässä täältä ja tähdet ovat noin kaksi kertaa Pluton ja Auringon välisen matkan päässä toisistaan.

Tutkijat arvelivat jo aikaisempien mittausten perusteella, että Mira A:sta tähtituulen mukana irtoavaa ainetta päätyy Mira B:hen, mutta vasta kuvassa näkyvästä kaasuvanasta he ymmärsivät, että Mira B todella kahmii ainetta aivan kumppaninsa ”sydämestä”. Margarita Karovska kumppaneineen uskoo Mira A:n ja B:n suhteiden puimisen auttavan ymmärtämään muidenkin kaksoistähtien elämää entistä yksityiskohtaisemmin. Heidän tutkimuksensa julkaistaan Astrophysical Journalissa.

Chandran tiedote kertoo Mira A:n olevan parhaillaan noin 600 kertaa Aurinkoa suurempi punainen jättiläinen, jolta on loppumassa polttoaine. Pian sekin siis muuttuu noin maan kokoiseksi valkoiseksi kääpiöksi, kuten sen kumppani.