Useimmat kuvassa näkyvän joukon kirkkaista tähdistä ovat kuumia sinisiä nuorukaisia, joiden hiukkasista muodostuva tähtituuli ja ultraviolettisäteily ovat puhdistaneet suuren tyhjän alueen joukon ympärille. Kuva: NASA, ESA and the Hubble Heritage

Hubble-avaruuskaukoputken uusin kuva kertoo, miten massa vaikuttaa eri tähtityyppien kehitykseen.

Hubble-avaruuskaukoputken uusin kuva, jossa erityisen komea nuori tähtijoukko loistaa valtavan kaasusumun keskellä, kertoo lisätietoa tähtien kehityksestä.

Sumu NGC 3603 on noin 20 000 valovuoden päässä täältä. Siinä on kaasua 400 000:n Auringon verran. Sumussa syntyykin jatkuvasti uusia tähtiä, kuvan joukkokin on muodostunut sen aineesta.

Tähtijoukossa, jonka jäsenet ovat keskenään samaa ainetta ja saman ikäisiä, on kaiken massaisia tähtiä. Näin tutkijat saavat entistä paremman käsityksen siitä, miten massa vaikuttaa tähden kehittymiseen. Joukko on kuin läpileikkaus eri tyyppisistä tähdistä.

Muutamasta muustakin tähtijoukosta on hyviä havaintoja. Vertailemalla eri ikäisiä joukkoja keskenään päästään tarkastelemaan erilaisten tähtien elämänkaarta.

Kuvan julkaisi Nasa.