Kuva: Nasa.

Linnunradan keskustassa olevan jättiläismäisen mustan aukon liepeiltä on löytynyt vastoin kaikkia odotuksia joukko nuoria tähtiä.

Perinteisen käsityksen mukaan mustan aukon vuorovesivoimat repivät sitä ympäröivässä kaasukiekossa syntyvät tähtialkiot riekaleiksi. Aukon lähellä ei siis pitäisi syntyä tähtiä. Ilmeisesti Linnunradan keskustassa olevaa jättiläismäistä mustaa aukkoa, Sagittarius A*:ta, ympäröivän tiheän kaasukiekon vetovoima on kuitenkin tarpeeksi voimakas vastustaakseen aukon repivää vetovoimaa.

Kaasukiekon vetovoiman ja mustan aukon vuorovesivoimien kamppailu on ehkä johtanut myös siihen, että paikalle on syntynyt tavallista runsaammin massiivisia tähtiä, jotka räjähtävät nopeasti supernovina rikastuttaen kaasukiekkoa raskailla aineilla, kuten hapella ja raudalla. Niiden olemassaolo voisi siis selittää sen, että tutkijat ovat havainneet galaksien keskustojen aukkoja ympäröivissä kaasukiekoissa merkillisen paljon raskaita aineita.

Tuoreet tähdet nähtiin Chandra-satelliitin röntgenkuvista. Asiasta kertoi Nasan tiedote .