Uusia aurinkokunnan kohteita löytyy koko ajan esimerkiksi Kuiperin vyöhykkeeltä ja vielä kauempaa, Oortin pilvestä. Mutta löytyykö planeettaa numero 9? Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Uusia aurinkokunnan kohteita löytyy koko ajan esimerkiksi Kuiperin vyöhykkeeltä ja vielä kauempaa, Oortin pilvestä. Mutta löytyykö planeettaa numero 9? Kuva: Nasa

Tutkijat etsivät planeetta 9:ää useilla kaukoputkilla ympäri maailmaa.

Planeettaa numero 9 etsitään kuumeisesti kaukaa Aurinkokuntamme reunamilta. Aiemmin yhdeksäntenä planeettana tunnettiin Pluto, mutta se pudotettiin kääpiöplaneetaksi vuonna 2006. Pluton kokoluokan kokoisia kohteita alkoi nimittäin löytyä Kuiperin jäiseltä vyöhykkeeltä Neptunuksen radan takaa.

Yhdeksättä planeettaa ei ole löytynyt, mutta sitä hakiessaan tähtitieteilijät ovat löytäneet monia uusia kylmiä ja etäisiä kohteita.

Niiden joukossa on muun muassa jäinen kohde, jonka kiertoradan etäisin piste on niin kaukana, että nähtävästi lähitähtien painovoima vaikuttaa sen liikkeisiin.

Löydöistä kertoo pian The Astronomical Journal. Siitä raportoi jo myös Science Daily.

Löytöjä tehneet Scott Sheppard ja Chad Trujillo ovat kertoneet löydöistään myös Pienplaneettojen tutkimuskeskukselle. Se luetteloi kaikkia uusia kohteita asteroidien ja komeettojen listausten yhteydessä.

Tutkijat etsivät planeetta 9:ää useiden observatorioiden avulla ympäri maailmaa. Näihin lukeutuvat Blanco-teleskooppi Chilessä, jonka kaukoputken peilin läpimitta on neljä metriä ja Subaru-teleskooppi Havaijilla, jonka peili on kahdeksanmetrinen.

Yksi uusi kohde on nimeltään 2012 VP113. Sen kiertorata ulottuu kauemmas kuin minkä muun löydetyn kohteen Aurinkokunnassamme.

Planeetta 9:lle on haettu todisteita juuri siitä, miten nämä hyvin etäiset Aurinkokuntamme kohteet käyttäytyvät. Löydöt ikään kuin ohjaavat tutkijoita yhdeksännen planeetan luokse.

Jos yhdeksäs planeetta kiertää Aurinkoa hyvin kaukana muista planeetoista, tulisi sen olla monta kertaa massiivisempi kuin Maa. Lisäksi se on ainakin 200 kertaa kauempana Auringosta.