Planeettaehdokas löytyi galaksista M51, joka on 28 miljoonan valovuoden päässä. Se tunnetaan myös nimellä Pyörregalaksi. Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Planeettaehdokas löytyi galaksista M51, joka on 28 miljoonan valovuoden päässä. Se tunnetaan myös nimellä Pyörregalaksi. Kuva: Nasa

Planeettaehdokas löytyi 28 miljoonaan valovuoden päästä Pyörregalaksista. Havainto pitää vielä varmistaa.

Tähtitieteilijät löysivät mahdollisesti ensimmäisen kerran eksoplaneetan toisesta galaksista Linnunradan ulkopuolelta, selviää Arxiv-julkaisupalvelussa ilmestyneessä raportista.

Planeettaehdokas löytyi 28 miljoonan valovuoden päästä M51-nimisestä galaksista, joka tunnetaan myös nimellä Pyörregalaksi.

Mahdollinen planeetta sai nimekseen M51-ULS-1b. Havainnon perusteella se kiertää kaksoistähtijärjestelmää, jossa tähti kiertää joko neutronitähteä tai mustaa aukkoa. Havainnon teki Harvard-Smithsonianin astrofysiikan keskuksen johtama ryhmä. Tutkimusta ei ole vielä vertaisarvioitu.

Planeetta löytyi tutkimalla dataa Chandra-avaruusteleskoopin yli 2600 havainnosta. Tutkijat etsivät merkkejä muutoksista, jotka aiheutuvat planeetan kulkiessa tähden ohitse estäen sieltä tulevan valon.

Jotta tutkijat saattoivat erottaa planeetan aiheuttamat muutokset tähtien omasta kirkkauden vaihtelusta, ryhmä etsi vain sellaisia tapauksia, jossa valon tulo Maahan estyi kokonaan. Tällaisia tapauksia löytyi yksi.

Planeettalöydös ei ole vielä täysin varma. Tutkijoiden mukaan planeetta on ilmeisin selitys heidän havaitsemalleen muutokselle, mutta toistaiseksi havaintoja on vasta yksi.

Hollantilaisen Leidenin yliopiston tutkijan Matthew Kenworthyn mukaan eksoplaneetan olemassaolon varmistamiseksi tarvittaisiin vähintään kolme havaintoa tasaisin väliajoin. Se osoittaisi, että tähteä todella kiertää planeetta.

Planeettahavainto saattaa siis osoittautua joksikin muuksi taivaankappaleeksi, joka ohitti tähden yhden kerran palaamatta koskaan takaisin.

Chandra-teleskoopin mittausten perusteella mahdollinen planeetta on luultavasti hieman Saturnusta pienempi kaasujättiläinen, joka kiertää keskustähteään kymmenien tähtitieteellisten yksikköjen (au) päässä.

Yksi tähtitieteellinen yksikkö vastaa keskietäisyyttä Maan ja Auringon välillä, tarkalleen ottaen 149,6 miljoonaa kilometriä. Kymmenien tähtitieteellisten yksikköjen etäisyys tarkoittaa sitä, että mahdollinen eksoplaneetta kiertää keskustähteään vähintään yhtä kaukana kuin Saturnus kiertää Aurinkoa.

Planeetan kierros tähtensä ympäri kestää siis ainakin vuosikymmenen. Tämä tarkoittaa, että seuraavan havainnon tekemiseen saattaa kulua lukuisia vuosia ja eksoplaneetan olemassaolon varmistamiseen vuosikymmeniä.

Oman galaksimme ulkopuolelta ei ole vielä onnistuttu löytämään vahvistettua eksoplaneettaa. Jos havainto M51-ULS-1b-planeetasta osoittautuu oikeaksi, se on siis ensimmäinen Linnunradan ulkopuolelta löydetty planeetta.